Hur kommer Uppsala kommun att agera för att Vänge och Järlåsa ska få stationsuppehåll när nya Upptåget mellan Uppsala och Sala börjar trafikera sträckan i slutet på nästa år?
Det frågar Miljöpartiets kommunalråd i Uppsala Maria Gardfjell kommunstyrelsens ordförande Gunnar Hedberg (M) i en interpellation.
I en rapport från trafikhuvudmännen i Uppsala respektive Västmanlands län pekar UL och VL på att det förekommer en viss arbetspendling mellan orterna trots den nuvarande begränsade trafiken och med stopp bara i Morgongåva och Heby före Sala. Flertalet tågresenärer arbetspendlar till Uppsala, men en del har också Heby och Sala som mål.
Enligt Maria Gardfjell är det främst Vänge som bedöms ha tillräckligt befolkningsunderlag för en ny tågstation:
– På kort sikt bedöms det inte vara aktuellt med ytterligare uppehåll utöver Uppsala, Morgongåva, Heby och Sala. Vänge nämns som en ort där det finns troligt framtida stationsuppehåll, medan Järlåsa även långsiktigt kan ha för litet resandeunderlag, enligt Maria Gardfjell.
Uppsala kommun har antagit en översiktsplan där avsikten är att utveckla Vänge och Järlåsa med fler bostäder. Men för att byggföretag ska bli intresserade av orterna och inflyttningen där kunna öka krävs en utbyggd pendeltågtrafik.
– Det här innebär ett dilemma. För att resandeunderlaget på dessa orter ska öka måste pendeltågtrafiken först utvecklas, annars kommer Vänge och Järlåsa inte att bli attraktiva skriver Maria Gardfjell.