Svårt att få kontakt med apoteket

Varför skall det vara så svårt ringa det lokala apoteket och få ett snabbt och rakt besked om medicinen finns att hämta? Det frågar Uppsalabon Bertil Öberg, 75, halva året fritidsboende sydväst om Harbo efter att ha haft problem att nå apoteket i Östervåla.

Nu har Bertil Öberg och hans sambo Viviann Englund fått veta telefonnumret till apotek Hjärtat i Östervåla.

Nu har Bertil Öberg och hans sambo Viviann Englund fått veta telefonnumret till apotek Hjärtat i Östervåla.

Foto: Hans Lundgren

Heby2010-10-15 07:58

Här om dagen skulle Bertil Öberg för sin sambos räkning ringa närmaste apotek, det i Östervåla, för att förvissa sig om att doktorns recept anlänt dit på elektronisk väg.
– Vi har i alla fall 3,5 mil att åka fram och tillbaka och vill inte fara i onödan
Det visade sig vara svårt att nå kontakt med apoteket i Östervåla. Det fanns inget telefonnummer. Bertil Öberg ringde Apoteksbolaget och upplystes där om att det tagits över av privata Apotek Hjärtat.
– De hade inte deras telefonnummer, så jag ringde Heby kommun där någon med dator hjälpte mig.
Det visade sig vara ett 0771-nummer till Apotek Hjärtats central kundkontakt.
– Jag ringde dit och när jag efter en god stund i telefonkön kom jag fram och bad att få direktnumret till Östervåla blev svaret att det lämnade man inte ut. Efter en del parlamenterade blev jag i alla fall kopplad till Östervåla och fick beskedet att medicinen fanns att hämta..

Bertil Öberg tycker att det är fel att gamla och sjuka människor skall behöva trassla så mycket för ett sådant besked.
– Jag kan mycket väl tänka mig att många äldre kastar in handduken när de träffar på de här kringgående dumheterna.
Charlotte af Klercker, pressansvarig på Apotek Hjärtat, säger att man som alla andra apotekskedjor använder ett centralt telefonnummer för kundkontakt.
– Det har alltså inte med avregleringen på apoteksmarknaden att göra, och syftet är att avlasta personalen. De flesta samtal handlar faktiskt om öppettider. Patientsäkerheten är naturligtvis vägledande för oss, och i sådana ärenden kopplar kundkontakt fram samtalet.

Charlotte af Klercker säger att det är fritt för varje lokalt apotek inom kedjan att lämna ut sitt lokala telefonnummer till enskilda kunder. Hon berättar att en undersökning som Apotek Hjärtat nyligen låtit utföra med drygt 900 slumpvis utvalda personer från 18 år och uppåt visade att en tredjedel av de tillfrågade inte kände till att recept kan hämtas ut på alla apotek i landet oavsett vilket bolag som driver dem.
– De unga mellan 18 och 25 år visade sig vara mest okunniga. De äldre hade bättre reda på sig i just den frågan. Men det kan bero på att äldre oftare är sjuka, säger Charlotte af Klercker.

Men kanske behöver ni ta särskild hänsyn till äldres möjligheter att få telefonkontakt, eftersom de ofta saknar egen dator och kanske inte hängt med i 0771-numrens utbredning på senare år?
– Så kan det vara. I så fall borde samtliga apotek gemensamt informera dem i den frågan, säger Charlotte af Klercker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om