Striden om tågtrafiken går vidare

Kan du åtminstone ge UL i uppdrag att återta biljettsamverkan mellan Heby och Uppsala så att resenärerna i västra Uppland kan resa med såväl tåg som buss på samma kort?

Heby2011-02-14 19:09

Det frågade landstingsrådet i opposition, Börje Wennberg (S), kollegan Johan Örjes (C), landstingsråd i den styrande alliansen under landstingsfullmäktige lokaliserade sammanträde till Heby.
– Jag skall undersöka möjligheterna, men lovar ingenting, svarade Johan Örjes.
I valrörelsen framförde bland annat socialdemokraterna i Heby kritik mot alliansmajoriteten i landstinget för att biljettsamverkan togs bort i augusti 2010. Därmed förlorade pendlarna från västra Uppland möjligheten att välja det färdmedel som för tillfället passader dem bäst. Kritiken gällde också minskningen av antalet pendeltåg från tolv dubbelturer per vardag till fyra. Båda åtgärderna genomfördes av besparingsskäl.
– Hade det varit möjligt för Hebypendlarna att välja färdmedel hade måhända situationen varit hanterbar. Men nu uppfattar många det som omöjligt att utnyttja kollektivtrafiken för pendling och övergår till att åka bil i stället, sade Börje Wennberg.

Efter landstingsmötets slut sammanförde UNT Wennberg och Örjes till ytterligare en kort diskussion:
– Jag vill också ha bättre tågtrafik mellan Sala och Uppsala. Planen är att UL skall börja trafikera sträckan med egna tåg i betydligt tätare trafik i december 2012, förklarade Johan Örjes.
Börje Wennberg undrade varför man inte kunde återinför biljettsamordningen i väntan på denne åtgärd. Och han varnade för att den trafiken kanske inte alls blir av ifall kommersiella A-Train AB får uppdraget att trafikera sträckan Södertälje–Uppsala.
– Då blir inte den planerade samordnade satsningen mellan UL och SL av och de tågsätt som skulle frigöras för sträckan Sala–Uppsala finns inte tillgängliga.
– Vi får se hur det går med den saken och vilka konsekvenserna i så fall blir, svarade Johan Örjes.

Det var en ”väldigt loj inställning”, ansåg Börje Wennberg.
– Inte alls. Jag har ett starkt tryck på mig att tågtrafiken på den här sträckan skall bli bättre, inte minst från kommunalrådet i Heby Marie Wilén, framhöll Örjes.
Johan Rendell (M) från Uppsala sade under interpellationsdebatten, riktad till Börje Wennberg, att det slutligen var SJ:s urgamla monopolställning som ställde landstinget inför kraftig ökade kostnader för den västra tågtrafiken, inom ramen för den så kallade Uven-trafiken:
– Jag är stolt över att tillhöra en allians som kunde säga nej till den utpressningstaktiken och att nu tågtrafiken får privata inslag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om