– Vi ordnar exempelvis loppmarknader, valborgsfirande och konserter för hembygdskänslans skull, och vi driver framför allt på i tågfrågan eftersom den är helt avgörande för Morgongåvas framtid, säger Roland Back till UNT.
Han ersätter Lars Stadigh som varit ordförande i byalaget i tre år. Morgongåva byalag är en livaktig och stark förening med 525 anslutna medlemmar.
– Att vi har så många medlemmar sätter kraft bakom våra krav. Vi har en stabil ekonomi tack vare överskott från de arrangemang som vi ordnar. Kommunen ger blygsamma 4 000 kronor per år till vår verksamhet, säger Roland Back.
Föreningen letar efter en lokal till sin verksamhet som samtidigt kan användas av andra föreningar i orten.
– Hittills har vi fått låna lokal i Företagsparken. Där har vi också möjligheter att vintermagasinera parkbänkarna som vi köpte in och rustade upp för några år sedan.
Många i byalagets styrelse är också medlemmar i Lokala partiet. Roland Back ser inget konstigt i det.
– Nej, jag är själv med i båda sammanhangen. När vi kräver åtgärder för att förbättra tågtrafiken är det tvärtom en styrka. Lokala partiet anser att alla orter skall kunna utvecklas från sina förutsättningar. I Morgongåva har den försämrade tågtrafiken lagt en hämsko på utvecklingen.
– Till att börja med kräver vi att de tåg som fortfarande stannar här bättre skall passas in på tider som är användbara för ortens arbetspendlare. Men vi vill också ha en ny trafiklösning som får bort bilköerna framför bommarna då tågen står inne på stationen, säger Robert Back.