Springet under bommarna stoppas

Trafikverket har lyssnat på varningsropen från Morgongåva där resenärer springer över spåren för att byta tåg trots att bommarna är fällda. Nu införs nya direktiv.

Hädanefter kommer Upptåget mot Uppsala att alltid stanna på spår ett.

Hädanefter kommer Upptåget mot Uppsala att alltid stanna på spår ett.

Foto: Hans Lundgren

Heby2013-04-18 17:05

För att råda bot på spårspringet i Morgongåva ska Upptåget mot Uppsala i fortsättningen alltid stanna på perrong ett och tåget mot Sala på perrong två. Det säger Tony Persson, enhetschef på Trafikverkets underhållsområde Öst-Stockholm till UNT.
– I händelse av spårbyte skall det meddelas resenärerna på informationstavlorna senast 30 minuter före tågets ankomst.

I Morgongåva finns dubbelspår och de två perrongerna avskiljs av bommar när tåg väntas in. Ibland sker tågmöten vid hållplatsen och då är olycksrisken med spårspringet stor.
Dalapilen rusar nämligen förbi hållplatsen i upp till 140 kilometer i timmen och lokföraren har inte en chans att stanna om någon vistas på spåret.

Orsaken till beteendet att springa över, trots röd signal och nerfällda bommar, är att Upptåget sedan starten i fjol inte avgår från en bestämd perrong varje gång och att resenärer till Uppsala eller Sala plötsligt upptäcker att man står fel och riskerar att missa tåget
Resande som UNT har talat med säger att man gör som de som redan infunnit sig, och som så att säga redan valt perrong: Har de valt fel blir beteendet likartat då man upptäcker det, och alla rusar under bommarna.

Det har också förekommit kritik mot att bommarna ligger nere längre när Upptåget kör mot Sala än när det far år andra hållet.
– Bommarna mellan Uppsala och Sala manövreras av elektroniska bevakningssystemet ATC i båda riktningarna. Att folk tycker att bommarna ibland ligger nere längre har nog att göra med att vi nu har avsevärt fler tåg på banan, säger Tony Persson.
– Nu behöver vi skapa en stadigt återkommande princip för var Upptåget stannar. Men det kommer att inträffa att trafikledningen enstaka gånger måste skifta spår och därför är det fortfarande nödvändigt att resenärerna också ser på de elektroniska informationstavlorna som finns i östra änden på båda perrongerna.

Tony Persson säger att vuxna som passerar över spåren i Morgongåva trots att bommarna är nere är dåliga föredömen för de yngre.
– De tar efter och där ligger kanske den största faran. Bommarna är fällda av en anledning och förbudet att då beträda spåren måste respekteras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om