Projektet kostnadsberäknas under åren 2013–2014 med förberedelser och byggstart till 104 miljoner kronor i 2011 års prisnivå (totalkostnad är 433 miljoner kronor) och finansieras från gällande nationell plan för vägtransportsystemet.
Av arbetsplanen som tillställts Heby kommun framgår att den nya vägen får mitträcken och omkörningsfält som redan är fallet norr om Tärnsjö till länsgränsen. Beskedet är slutfasen av en 14-årig process med flera uppvaktningar från Heby kommun.
Riksväg 56 är på den aktuella sträckan smal och kurvig. Den har också en hög andel tung trafik och det har under årens lopp inträffat flera allvarliga incidenter med lastbilar som kört av vägen och det har funnits risk för att utströmmande miljöfarliga ämnen i lasten skulle kunna nå till de stora vattenmagasinen i åsen där vägen nu till större delen går fram. Arbetsplanen som Trafikverket nu fattat beslut om att godkänna avser en nybyggnad av vägen väster om åsen och vid sidan av vattenmagasinen.
Beslutet om fastställd arbetsplan som nådde kommunen på onsdagen innebär att plankartor avseende ny vägområdesgräns, områden för tillfällig och inskränkt nyttjanderätt, vägbanans läge i plan, bullerskyddsåtgärder, småviltpassager och vägbanans höjd fastställts.
Vägsträckan kommer också att förses med viltstängsel och särskilt bullerskydd för en fastighet där vägen går fram på 200 meter avstånd från bostadshuset. Ägaren till denna fastighet har krävt ett ännu längre avstånd, men det vinner inte gehör i trafikplanen.
– Det är en viktig framgång för alla som trafikerar 56:an och för Heby kommun att byggstarten nu av allt att döma närmar sig, säger kommunalrådet Marie Wilén C i en kommentar.
Snart byggstart för nya 56:an
Trafikverket har fastställt en arbetsplan för nybyggnad av riksväg 56 mellan Stingtorpet vid Heby och Tärnsjö.
Vägen är i dag smal, kurvig och olycksdrabbad.
Foto: Hans Lundgren
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!