Personal vittnar om trakasserier – nya larm från Apotea

Straff om du arbetar för sakta, SMS-trakassering och upplevd övervakning där vd:n ser varje steg du tar. Det uppger flera tidigare och nuvarande anställda som slår larm om stora arbetsmiljöbrister på Apotea. ”Vi vill så gärna köpa ett hus. Men jag vet inte hur länge jag orkar jobba kvar”, säger lagerarbetaren Sara.
Men vd Pär Svärdson tillbakavisar kritiken.

”Jag vet inte hur länge jag orkar jobba kvar”, säger Sara som UNT talat med. Hon arbetar som plockare och packare på Apoteas lager i Morgongåva. Bilden är arrangerad.

”Jag vet inte hur länge jag orkar jobba kvar”, säger Sara som UNT talat med. Hon arbetar som plockare och packare på Apoteas lager i Morgongåva. Bilden är arrangerad.

Foto: Anna Bredberg

Heby2023-05-17 16:30

Det är tisdag morgon. Klockan är strax före sju. ”Sara”, som vi väljer att kalla henne, går in på Apoteas lager i Morgongåva.

Hon har jobbat där i över tre år. Den här dagen börjar hon med att plocka ordrar. De anställda är några få just i dag men de har ett bra tempo. De hoppas hinna med lastbilen som åker om två timmar.

undefined
”Jag vet inte hur länge jag orkar jobba kvar”, säger Sara som UNT talat med. Hon arbetar som plockare och packare på Apoteas lager i Morgongåva. Bilden är arrangerad.

Men plötsligt stängs packstationerna av.

– Vi kallar dem för "spärrar". När Pär (Svärdson) är missnöjd med vår prestation sätter han i gång dem för att tillrättavisa oss, säger Sara.

undefined
Sara berättar att de anställda på lagret i Morgongåva beordras övertid i princip varje vecka. UNT har tagit del av ett tiotal mejl där chefer återkommande beordrar övertid.

Denna dag leder stoppet till att flera ordrar missar sina lastbilar. Sara och kollegorna får veta av sina chefer att de måste jobba ikapp ordrarna via betald övertid.

– Om man säger nej till övertid hotar chefen med varning. Samma sak gäller om du blir sjuk eller vabbar. Cheferna står ofta vid stämpelklockorna och skriver upp namnen på alla som går hem och varför.

undefined
Spärrarna som finns på Apoteas lager kan beskrivas som digitala stopp som låser arbetsmoment om någon gör fel eller arbetar för sakta. Flera av dem är automatiserade. Enligt Sara och cheferna kan det till exempel vara att datorerna på packstationer stängs av för att vagnar med ordrar står stilla längre än tio minuter.

UNT och andra medier har tidigare berättat om den bristande arbetsmiljön på Apotea.

Hösten 2020 avslöjade tidningen Dagens ETC bland annat att anställda vittnade om att e-jätten tvingade anställda att arbeta övertid och att ledningen och vd Pär Svärdson bestraffar anställda kollektivt.

Nu, tre år senare, slår flera personer larm om att arbetsmiljöproblemen fortsatt efter det.

undefined
Facket lokalt, Unionen-klubben Unitea, har anmält Apotea till Arbetsmiljöverket i två separata fall gällande flera arbetsmiljöbrister. De vill att myndigheten ingriper med ett föreläggande om åtgärder eller stoppar verksamheten via ett förbud om inte arbetsmiljöbristerna åtgärdas.

Den lokala fackklubben Unitea har anmält Apotea till Arbetsmiljöverket i två fall för flera brister.

Facket skriver bland annat att ett slagsmål skett på lagret. De lyfter att kvinnor som upplever svår smärta vid mens nekas sjukskrivning, och kritiserar även de spärrar som finns som de menar att skapar stress.

Spärrarna kan beskrivas som digitala stopp som låser arbetsmoment om någon exempelvis plockar ordrar för sakta.

Sara menar att de anställda i dag beordras övertid varje vecka främst på grund av spärrarna. Enligt henne har chefer även schemalagt övertid.

undefined
Övertidsschemat skickades ut till anställda inför Black friday och Black week i november förra året. På schemat skulle en arbetsgrupp bland annat arbeta från klockan 11.50 till 24.00 på måndagen. På tisdagen dagen efter skulle samma grupp jobba från klockan 15.50 till 03.00.

Inför Black week mejlade en chef ut ett separat schema med övertid. Schemat skiljde sig från det ordinarie och visade övertid för två kommande veckor.

– De mejlade ut schemat till oss för att vara ”schyssta” i förväg sa de. Övrig beordrad övertid brukar komma två-tre dagar innan som senast, säger Sara.

undefined
”Han (Pär Svärdson) ringde mycket och kollade vad man gjorde. Han ville ofta veta varför man gjort si eller så. Om man inte gjorde som han sa blev han ofta väldigt arg”, säger en av cheferna.

UNT har talat med tre tidigare chefer som, liksom Sara, inte vill figurera med namn och bild på grund av rädsla för rättsliga åtgärder från Apotea.

Cheferna har arbetat på e-jätten i flera år med ansvar för ett stort antal lagerarbetare. I dag jobbar ingen av dem kvar.

undefined
Sara har arbetat på Apotea i över tre år. Men nu menar hon att det snart inte går att jobba kvar där – främst på grund av all den övertid som de anställda tvingas arbeta. ”Om man säger nej till övertid hotar chefen med varning”, säger hon. Bilden är arrangerad.

Cheferna berättar att de ofta kontaktades av Pär Svärdson på telefon och sms. En chef berättar att hon flera gånger om dagen fick sms och samtal med allt från direktiv om hur hon och anställda skulle jobba till kritik och ord som hon upplever som mobbning. Vd:n ska ha sagt saker som att hon var en ”dålig chef” och ”värdelös”.

– Jag minns när min maskin gick sönder. När allt kom i gång igen var vi jätteförsenade. Då fick jag ett sms av Pär där han skriver: ”Dåligt jobbat”. Det var inte jättekul att en av Sveriges mest framgångsrika män skrev så till mig.

De tidigare cheferna uppger att deras anställda upplevde sig övervakade – av både chefer och vd:n – via e-jättens digitala ordersystem. En bild som Sara delar.

undefined
Enligt en av cheferna uppmanades chefer att straffa anställda genom att ge varningar och skriva upp de anställda som inte ville eller kunde jobba övertid. ”Man skulle knäppa de anställda på näsan så fort de var borta”, säger chefen.

Eftersom varje anställd måste logga in via en ipad för att plocka varor kan vd:n och chefer se hur du som anställd rör dig och hur snabbt du jobbar.

Enligt en av cheferna uppmanades de även att straffa anställda genom att ge varningar om de var sjuka, vabbade eller om de inte kunde arbeta övertid.

– Det pratades om att man skulle knäppa de anställda på näsan så fort de var borta.

undefined
”Det var inte jättekul att en av Sveriges mest framgångsrika män skrev så till mig”, säger en chef som menar att hon ofta fick sms av Pär Svärdson där han kommenterade hur hon är som chef och hur hon borde jobba.

När UNT träffar Sara berättar hon att hon trivs med kollegorna och arbetsuppgifterna. Men oron för att när som helst tvingas arbeta övertid är stor.

Under 2022 jobbade hon nära 200 timmar övertid. Hittills i år: nära 70 timmar.

undefined
Sara trivs med arbetsuppgifterna och kollegorna på lagret. Men hon känner att spärrarna och den stora mängden övertid gör det allt svårare att arbeta kvar. Hon letar just nu efter ett nytt jobb. Bilden är arrangerad.

Den sista tiden har Sara börjat känna vad hon beskriver som en blandning mellan växtvärk och träningsvärk. Hon har svårt att kliva upp ur sängen.

På frågan varför hon jobbar kvar svarar hon att det inte är så lätt som många tror att få ett fast jobb i Sverige i dag. Samtidigt har hon och sambon en dröm.

– Vi vill så gärna köpa hus. Det är nästa steg i livet för oss. Då är ett fast jobb viktigt. Men jag vet ärligt talat inte hur länge jag orkar.

undefined
"Att vi inte får skicka ut fel medicin i ett paket är inte ett straff mot dig. Det är en omsorg om vår kund", säger Pär Svärdson vd och grundare av Apotea, om lagrets så kallade spärrar.

Pär Svärdson är Apoteas vd och grundare. Han ser allvarligt på anklagelserna om brister i arbetsmiljön, men uppger att Apotea inte straffar anställda via sina spärrar. Han menar att de finns för att exempelvis medicin inte ska skickas till fel kund.

Han medger att spärrarna kan leda till övertid och att anställda kan nekas ledigt om de inte har giltiga skäl. Att hämta barn är godkänt, men inte att ”hänga hemma”, säger han.

– Det kan säkert finnas situationer där någon går till sin chef när det ska jobbas övertid och säger att man skiter i det, då kan man absolut få konsekvenser. Då kan man uppleva det som taskigt. Men det finns regler på svensk arbetsmarknad som vi bör följa.

undefined
"Vi följer kollektivavtalets regler. Vi schemalägger arbetet i perioder om tre månader. Under en viss schemaperiod kan anställda jobba mer timmar en vecka för att jobba färre en annan, det är det vi ser här på det här schemat", säger Pär Svärdson.

Trots att Arbetsmiljöverket just nu handlägger två ärenden på lagret i Morgongåva anser inte Pär Svärdson att arbetsmiljön brister. Han vill inte kommentera ärendena innan myndigheten tar beslut. Men på frågan om Apotea nekar sjukskrivning för kvinnor som drabbas av svår smärta vid mens svarar han att e-jätten följer svenska regler.

– Apotea definierar inte vilka sjukdomar som finns – även om vi är ett apotek. Det är en grej med Försäkringskassan och läkare och det finns en struktur för det. Du behöver ju inte ens uppge din sjukorsak.

undefined
Omkring 500 personer arbetar på Apoteas lager i Morgongåva. E-jätten skickar dagligen ut cirka 50 000 paket till kunder över hela Sverige – toppnoteringen är dock 60 000 paket på en dag. Utöver lagerarbetare arbetar även legitimerade farmaceuter på lagret.

När UNT visar schemat med övertider säger han att han inte har sett det förut. Han ber om att få återkomma efter att ha pratat med Stefan Eriksson, Apoteas vice vd.

Ett par dagar senare ringer vd:n tillbaka. Han säger att Apotea inte regelbundet planerar övertid utan att detta schema gjordes inför Black friday.

– Vi säljer dubbelt så mycket som vanligt under Black week. Det här var en extrem händelse som vi inte kunde lösa på annat sätt. Schemat gick ut en vecka innan Black friday.

Men det är ju ett schema med övertid, då är det väl ett övertidsschema?

– Ja, det är övertider med där. Men du får inte lägga en generell planering med övertid. Här ville vi förvarna om övertid för att det inte gick att lösa på annat sätt.

undefined
"Vår intention är absolut inte att göra något fel men vi har en förhandlingsmodell i Sverige som bygger på att arbetsgivarorganisationerna och arbetstagarorganisationerna pratar. Sen så kommer de fram till att som vi gjorde var rätt eller fel och då ändrar man och gör annorlunda. Men att vi skulle ha gjort något fel har jag aldrig hört. Mig veterligen finns det ingen pågående tvist", säger Pär Svärdson.

Flera personer har lyft att de upplever sig övervakade av både dig och andra chefer via ert ordersystem.

– Någon bestraffning i den kategorin tror jag aldrig att vi delat ut. Vi har väldigt lite performance-koll. Men jag antar att era chefer vet att ni är här. Det är klart att cheferna i Morgongåva vet att Kalle eller Lotta plockar varor, men vi har ingen uppföljning om hur det gick för dig förra månaden. Däremot just där och då kan man ju se: ”Vänta den där vagnen måste bli klar, var är Lotta?”

Brukar du personligen följa enskilda personer?

– Jag följer absolut inte enskilda personer. Men jag jobbar ganska mycket i Morgongåva. Då pratar jag mycket med chefer och coachar dem. Det är mer på nivån att vi måste ha fler personer som plockar för annars kommer vägvisarna (spärrarna, reds anm.) att slå till. Jag försöker absolut coacha och säga till men det är inte så att jag säger ”varför plockar Bettan så sakta?” Det är knepigt att göra så med 800 personer.

undefined
"Det skulle förvåna mig om jag har skrivit till någon att de är värdelösa. Jag känner inte igen att jag någonsin skulle ha skrivit det. Att något där och då är dåligt, eller 'det där gjorde ni dåligt eller bra', det skulle jag nog kunna säga", säger Pär Svärdson.

Pär Svärdson medger att han ofta ringer och sms:ar chefer. Han kan bli ”frustrerad” när kunder ska få paket i tid. Men han nekar till att han kallar anställda för ord som ”värdelös”.

– Det skulle förvåna mig om jag har skrivit till någon att de är värdelösa. Jag känner inte igen att jag någonsin skulle ha skrivit det. Att något där och då är dåligt, eller ”det där gjorde ni dåligt eller bra”, det skulle jag nog kunna säga.

Hur ser du på läget i och med Arbetsmiljöverkets ärenden och den kritik som lyfts här?

– När det gäller arbetsmiljö och förbättringar blir man aldrig klar. Vi har aldrig lagt så mycket resurser på att höja vår kompetens. Vi har allt från SFI-utbildning för folk som är lite svagare i språket till utbildning i maskiner och robotar. Vi har skyddskommittéer, arbetsmiljökommittéer och arbetsplatsträffar. Jag tycker vi gör väldigt mycket bra. Sen önskar man alltid att sådant här skulle gå mycket fortare, att vi hade nått ut om hur spärrarna funkar, att det är för att skydda dig, inte straffa dig. Jag hade önskat att alla köpte in på det. Men uppenbarligen gör de inte det, det kan vara väldigt frustrerande.

Fackets anmälningar

Facket har via skyddsombuden på lagret i Morgongåva skrivit till Arbetsmiljöverket och begärt att de ska ingripa enligt arbetsmiljölagen (6:6a).

Den första anmälan gjordes den 5 januari i år och gällde "bristande arbetsmiljö". Där har facket skickat in en tolvpunktslista med brister som de vill att ska åtgärdas.

Den andra anmälan gjordes den 17 februari och gällde "låg bemanning och hög arbetsbelastning" på kundservice på lagret i Morgongåva.

Källa: Camilla West, Unitea och Arbetsmiljöverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!