Skolverket kritiserar Hebyskola

Skolverket kritiserar Heby kommun för att inte ha tillgodosett en elevs behov av särskilt stöd och beslut om särskild undervisningsgrupp samt rätten till utbildning.

Heby2006-10-26 00:01
Föräldrarna anmälde kommunen i oktober i fjol. Enligt dem berodde bristen på särskilt stöd, till exempel i form av en elevassistent, på besparingar i skolan.
Eleven har koncentrationssvårigheter kopplade till ADHD och arbetar bäst i en lugn och stimulifattig omgivning. Ändå placerades han i en stor klass i Heby. Under en period i våras undervisade därför den ena föräldern barnet i hemmet med hjälp av material från skolan och med handledning av klassföreståndaren. En upparbetad kontakt med skolpsykolog hade då avbrutits sedan förordnandet upphört och ingen ny psykolog tillsatts.
Skolverket konstaterat att dokumentation saknas om de åtgärder skolan beslutat och att åtgärdsprogram inte upprättats.
I sina motiveringar till beslutet att kritisera kommunen konstaterar Skolverket bland annat att ett åtgärdsprogram har en central roll i en skolas arbete med elever i behov av särskilt stöd. Skolförfattningen anger att sådana elever skall vara en prioriterad grupp i grundskolan och att de således ovillkorligen skall erbjudas särskilt stöd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om