Hebys elever har kraftigt förbättrat avgångsbetygen i årskurs nio. Enligt Skolverkets statistik klarade fler än 71 procent av eleverna som gick ut nian i våras kunskapskraven i samtliga ämnen. Det är överlägset bättre resultat än något av de fem senaste åren – våren 2021 var 59,5 procent godkända i samtliga ämnen och året därpå 51,3 procent. Årets upphämtning gör Heby till den av länets kommuner som lyft resultaten mest.
Susanne Sverkersson, verksamhetschef på barn- och ungdomsförvaltningen i Heby kommun, gläds naturligtvis över resultaten, men tycker att det är för tidigt att prata om trendbrott. Jobbet måste fortsätta att göras. Det gäller att hålla i och hålla ut, menar hon.
– Vi har satt in många åtgärder och ändrat mycket i arbetssättet. Vi försöker att analysera resultaten men det är svårt att se tydliga samband, säger hon.
Klart är dock att Heby infört flera nya inslag för att lyfta kunskapsnivån bland eleverna.
– Allt vi gör handlar om elevernas mående, att närvaron i skolan ska öka, liksom betygen, säger Susanne Sverkersson och radar upp införda satsningar.
För att öka närvaron i skolan har ett närvaroteam införts som stöd för både elever, vårdnadshavare och skola. För att få in fler vuxna i skolmiljön har ungdomscoacher anställts. Man har även köpt in AI-styrda skolrobotar som kan placeras i klassrummen och gör det möjligt för långtidsfrånvarande elever att via en padda följa undervisningen hemifrån.
– Att följa lektionerna på distans kan vara ett första steg för att få hemmasittare att återvända till skolan. Det är även ett stöd för elever som tvingas vara hemma en längre period på grund av sjukdom, säger Susanne Sverkersson.
Vid samtliga förskolor och skolor hålls numer återkommande kvalitetsdialoger där Susanne Sverkersson tillsammans med pedagoger, elevhälsa, elevråd och skolledning diskuterar skolans arbete och barnens resultat.
– Vi har fått en mycket givande dialog. Alla inblandade tycker att det är spännande och får en bra bild av hur skolan fungerar.
Nu återstår att se om den positiva trenden fortsätter.
– Vi har kompetenta, engagerade medarbetare som gör allt för att våra elever ska lyckas. Jag ser att vårt tankesätt – där det är individens behov som styr – verkar fungera. Vi hittar oftare rätt för varje enskild elev, säger Susanne Sverkersson.