Att förlänga staketet vid järnvägsövergången ändå fram till bommarna lovade Trafikverket att ordna omedelbart.
– Mötet var givande, skolan blir remissinstans i frågor som rör trafikmiljön och säkerheten utmed skolvägen, säger Mårten Hanold.
Att åtskilliga av eleverna tar sig över riksvägen i höjd med godisbutiken, i stället för att göra det vid trafikljusen och sedan följa den skyddade gång- och cykelvägen till skolan är ett bekymmer.
– Trafikverket vill se över den saken och i första skedet mäta antalet fordon som passerar och deras hastighet, uppger Mårten Hanold.
Han tog också upp ett tidigare krav att angöra ett stålstaket på södra sidan vid trafikljusen enligt samma modell som redan finns den platsen på den norra gångbanan.
– Det händer att även tunga fordon kör upp på trottoaren för att komma förbi stillastående trafik på riksvägen som väntar på att tåg skall passerar. Det kan bli svårigheter med snöröjningen med ett sådant staket, men Trafikverket lovade att titta närmare på förslaget.
Även frågan om en längre sträcka med nedsatt hastighet till 30 kilometer samt en undergång under riks- och järnvägen diskuterades.
– En tunnel kostar i dagsläget 60 miljoner att bygga enligt Trafikverket, och en sådan är ställd på framtiden i verkets långtidsplanering, säger Mårten Hanold.