Efter en lång utredningsprocess har Trafikverket kommit med en åtgärdsplan för att lösa problemen med den stökiga plankorsningen i Morgongåva, där köbildningar längs 72:an och spårspring de senaste åren oroat många. Huvudåtgärden som presenteras är att förkorta tiden då bommarna ligger nere i väntan på tågpassage.
– I stället för att som nu, låta bommarna ligga nere redan när ett tåg står och väntar på stationen, ska bomsystemet programmeras om så att bommarna går ner först när tåget ska ge sig iväg från stationen, berättar Christian Mineur från Trafikverket.
Denna enskilda åtgärd kommer, enligt Christian Mineur, att resultera i att de långa köbildningarna längs riksväg 72 minskas rejält. Det är simuleringar som ligger till grund för detta.
– När vi tittat på alternativen, där även en planskild korsning funnits med, har vi sett att den här relativt enkla åtgärden är mest användbar i det här läget. Som kompletterande åtgärder föreslår vi också att titta på bland annat stängslingen kring järnvägsspåret för att få ned spårspringet, säger han.
På längre sikt utesluter Christian Mineur däremot inte en ombyggnad till en planskild korsning i Morgongåva.
– Det beror bland annat på utvecklingen av orten, men om antalet resenade fortsätter att öka så tittar vi på det alternativet på lång sikt, säger han.
Ändringen av bomliggtiderna kommer att genomföras tidigast under 2019.
– Det tar tyvärr ganska lång tid att genomföra den här typen av omprogrammeringar i bomsystemen, förklarar Christian Mineur.
Mats Köbin är en engagerad ortsbo som senaste åren tryckt på för att lösa den stökiga plankorsningen. Han är inte helt nöjd med Trafikverkets lösning.
– Efter den långa utredningen, och efter förra årets möte där allmänheten fick komma till tals med förslag, känns resultatet väldigt klent, säger han.
Kortare bomliggtider ser Mats Köbin som en bra åtgärd.
– Men det kommer ju inte att räcka, när bommarna är nere blir det köer i alla fall, säger han och tillägger:
– Dessutom borde det kunna gå fortare att åtgärda bomliggtiderna, att vänta till tidigast 2019 känns väldigt långt.
Vilka åtgärder efterlyser du?
– En avkörningsfil längs till vänster som ger möjlighet för bakomvarande att komma förbi även när bommarna ligger nere. Men jag, liksom många andra, tycker framför allt att det vore läge att bygga om till en planskild korsning eftersom orten växer och trafiken till och från Morgongåva bara kommer att fortsätta öka.