Så kan man göra skolvägar säkrare

När Vägverket i höstas behövde synpunkter på trafiksäkerhetsåtgärder i Tärnsjö vände man sig till eleverna i årskurs sex. De pekade ut de farligaste ställena för oskyddade trafikanter.

Inga Nordgren och Curt Forsberg hade mycket gott att säga om förstudien. Till 10 februari tar Léni Maot emot fler synpunkter.

Inga Nordgren och Curt Forsberg hade mycket gott att säga om förstudien. Till 10 februari tar Léni Maot emot fler synpunkter.

Foto: Hans Lundgren

Heby2009-01-20 21:20
I det här sammanhanget är barnens åsikter viktigast, anser Vägverkets projektledare Léni Maot:
- De påverkades inte av vuxna under arbetet som avslutades med en enkät. Barnens synpunkter sammanföll i stort med de tankar vi på Vägverkets hade.

På tisdagskvällen visades önskemålen på en säkrare skolväg och därmed en säkrare Tärnsjötrafik i församlingshemmet. Tidigare på dagen hade skolbarnen (och lärarna) tagit del av förstudien som presenterades på fem planscher.
I dagsläget kör på tok för många bilförare fortare än 50 kilometer på vissa sträckor. Gångbanor saknas.
Förstudien avser endast de statliga vägarna, det vill säga Södra och Norra Storgatan (genomfartsleden), Linders väg, Kapellgatan och Stationsgatan.

Vad är det då barnen föreslår?
Jo, att vägarna får gångbanor på båda sidor och att de fyra infarterna till samhället får "portar" i form av refuger i vägbanan eller att vägen smalas av.
- Bilisterna blir på det sättet varse att också andra trafikanter rör sig i samhället. I dag känner barnen sig otrygga när de exempelvis skall cykla till idrottsplatsen, förklarar Léni Maot.
När man kör Linders väg in i Tärnsjö skyms sikten söderut av träd som även mörkar gatubelysningen. Den platsen har barnen särskilt pekat ut som läskig och osäker.

Barnen vill också att en gång- och cykelväg anläggs längs med Storgatorna. Vägverket föreslår att den byggs omedelbart väster om genomfarten.
- Men det är fortfarande en öppen fråga, vi tar gärna emot fler synpunkter, säger Léni Maot.
Övergångsställena anpassas till fem busshållplatser i samhället. Vid hållplatsen vid Konsum föreslås en avsmalning som stannar trafiken när bussen släpper av och tar på passagerare. Alla hållplatserna bör få kantsten i höjd med bussens påstigningsplan.

Den centrala korsningen vid Kyrkvägen (trots att den är kommunal väg/Storgatan/Kapellvägen/bör stensättas.
- Bilisterna märker genast att här bör jag ta det lugnare.
När de vuxna tar del av utställningen kommer en del förslag till kompletteringar och korrigerringar.
- Genomförs allt det här får vi vara nöjda, säger en av besökarna i församlingshemmet, Inga Nordgren.

Fotnot:
Planscherna kan studeras vidare på Tärnsjö bibliotek och på www.vagverket.se. Ytterligare synpunkter och förslag delges Léni Maot på Vägverkets regionkontor i Eskilstuna senast 10 februari.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om