Riksväg 67 ska få mitträcken

Vägverket inleder snart provborrningar i korridoren för en ny väg öster om nuvarande riksväg 67 mellan Heby och Tärnsjö.

Heby2006-01-10 00:00
— Att markborrningarna genomförs nu visar att den här vägsträckan finns med bland de prioriterade objekten, trots att kommande vägsatsningar i Västsverige och stora reparationsbehov i Småland efter stormen Gud­run rört om i den ursprungliga planen, säger kommunalrådet i Heby, Rolf Edlund (c).
— Jag räknar därför med att den drygt två mil långa vägen kan börja byggas år 2008.
Vägen mellan Heby och Tärnsjö finns sedan några år med i riksvägplanen för perioden 2008—2012. Den är kostnadsberäknad till 175 miljoner kronor.
Varje kvartal de senaste åren har Rolf Edlund diskuterat 67:an med Vägverket.
— Vi har haft ett utomordentligt bra stöd av kommunikationsdirektören i Västmanlands län, Astrid Värnild. Med anledning av det förestående länsbytet är det angeläget att även berörda experter i Uppsala län blir insatta i frågan.
Rolf Edlund säger att myndigheterna till sist insett betydelsen av den sammanlagda vattenreservoar som finns i Dalkarlsåsen, och de ännu större uttagsmöjligheter av dricksvatten som erbjuds om vatten pumpas in i åsen från den närbelägna Dalälven.
— Området behövs som framtida reserver av dricksvatten för Uppsala och Stockholm.

Olycka kan skada vattnet
I dag löper den smala och krokiga riksvägen uppe på åsen. Vägen trafikeras i genomsnitt av 850 tunga fordon varje dygn. En olycka kan när som helst förorena vattenreservoarerna för mycket lång tid.
Sett söderifrån går den nya vägen in vid Stingtorpet och på igen på den befintliga förbifarten vid Tärnsjö någonstans mellan Östaavfarten och avfarten till Högsbo.
— Det finns ännu så länge fyra alternativ till påfart vid Tärnsjö.
Vägen byggs dock på behörigt avstånd från åsen. Ett stuteri och en jordgubbs­odling kommer att få den nya vägen närmare ägorna.
— Det planeras tunnlar under vägen för hästarna och jordgubbsodlingen exponeras bättre än nu för presumtiva kunder.

Trefilig med vägräcke
Vägen blir trefilig med vägräcke på mitten, det vill säga att omkörningar kan ske bara på därför avsedda sträckor. Sådana vägar har visat sig minska trafikolyckorna radikalt.
Den nuvarande vägen kommer att kunna användas som lokalväg, men den kommer inte att vara kvar som ett alternativ till den nya vägen, eftersom den delvis grävs av.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om