Glädjande, tycker Johan Örjes (C), ordförande i landstingets kollektivtrafiknämnd.
Det var vid årsskiftet som Upptåget började rulla mellan Uppsala och Sala, med 13 avgångar dagligen i vardera riktningen. En mätning av resandet på den nya sträckan under årets första fyra månader visar att i genomsnitt 24 000 personer tar tåget varje månad.
– Det är oerhört glädjande med en så kraftig ökning så snabbt, säger Johan Örjes (C), som är ordförande i landstingets kollektivtrafiknämnd.
I riktning österut, alltså från Sala till Uppsala, uppgick antalet resande i genomsnitt per månad till cirka 12 000, omvänt i västlig riktning till cirka 11 900. Sträckan har fyra stationer och Sala svarar för hälften av resandeunderlaget, den andra hälften kommer från Heby och Morgongåva.
Fortfarande reser de flesta med buss även i Heby södra kommundel. Men sedan i fjol har bussresandet minskat med i runda tal 5 000 resande. De har i stället valt tåget.
Men det är inte bara för Heby som Upptåget är viktigt. Även för Sala kommun har trafiken stor betydelse, säger Johan Örjes. De flesta resenärer antas vara arbetspendlare och studerande och tåget knyter dem närmare arbetsmarknaden i Uppsala.
I framtiden, spår Johan Örjes, kommer tågtrafiken att ta över mer och mer av landsvägstrafiken:
– Vi bearbetar Trafikverket för att banan Sala-Uppsala skall byggas ut. I den frågan har vi god draghjälp av föreningen Dalabanans Intressenter som vill få till tåg mellan Borlänge-Uppsala-Arlanda.
Johan Örjes är övertygad om att det i framtiden kommer fler mötesspår och stationer genom Västra Uppland. Närmast att få en hållplats är Vänge, tror han.
Men det riktigt stora lyftet för tågtrafiken i Uppland vore att banan Uppsala-Enköping återbyggdes, delvis på en annan sträckning än den som revs upp på 1970-talet.
– Det skulle få oerhört stor betydelse för den spårbundna trafiken. Banan hoppas jag läggs in i den kommande länstrafikplanen. Både Uppsala och Enköpings kommuner har planerat och reserverat mark för den, säger Johan Örjes, som själv är Enköpingsbo.
Busstrafiken kommer dock att ha en fortsatt avgörande betydelse för landsbygden utan spårsträckning, exempelvis Östervåla och Fjärdhundra.
– Med fler bussar på linjen mellan Fjärdhundra - Heby, skulle Fjärdhundraborna få tillgång till tåg till Uppsala och Hebyborna kan ta bussen till utomhusbassängen i Fjärdhundra på sommaren, resonerar Johan Örjes.