Raritet med modernt snitt

Tom Lindh i Skärsjö norr om Tärnsjö är de gamla tingens vän. Allt från grävmaskiner till gamla skyltar har funnit en fristad undan soptippen. En riktig raritet är en specialracer av 1924 års modell från Nymans cykelverkstäder i Uppsala.

Heby2004-08-02 00:00
Åtskilligt av den rödbruna lacken har ramlat av, men det handmålade märkesnamnet "Hermes" på ramen är fullt läsbart.
Tom Lindh kom från Finland till familjen Norlén i Stalbo som krigsbarn 1945. Cykeln tillhörde äldste sonen i familjen, som hade haft planer på en tävlingskarriär. Men redan då hade den stått obrukad ett bra tag.
När den köptes 1924 var den en av Nymans exklusivare produkter. Specialracern har både fälgbroms och träfälgar, allt för att minska vikten. Så var prislappen också därefter: 225 kronor.
- Det var nästan två årslöner för en jordbruksarbetare, säger Tom Lindh.

Mödosam växling
Att det inte är en vanlig stadscykel märks också på att den har två växlar.
- Bakhjulet har två kedjekransar, en på varje sida. För att växla tog man loss bakhjulet och vände på det. Det skulle vara rätt många backar för att det skulle löna sig.
Själv har Tom Lindh aldrig cyklat på Nymancykeln. Men att ordningsställa den skulle inte vara omöjligt, tror han.
- Hjulen har samma dimensioner som moderna cyklar, och det är tubdäck precis som på dagens tävlingscyklar.
Vad som ska hända med cykeln vet Tom Lindh inte. Han har erbjudit den till cykelhandlare, men ingen har varit intresserad.
- Bara den inte blir slängd. Det är viktig att någon sparar gamla saker så att de som kommer efter kan se hur det var.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om