- Den måste utföras med sponsrade medel och ideell arbetskraft, säger Mats Carlsson, ordförande i Vittinge byalag som ligger bakom idén.
I höst beräknar Trafikverket att arbetena på att bygga en fem kilometer lång gc-väg mellan Heby och Morgongåva kan inledas. Den dras söder om riksvägen och förlängs därifrån av den befintliga Brunkullsvägen från Morgongåva till utfarten öster om järnvägsviadukten - 1,2 kilometer från en vägpåfart till Vittinge samhälle.
- Det var meningen att båda gc-vägarna skulle byggas i ett sammanhang. Redan år 2000 stakades de ut, men av någon anledning glömdes etappen mellan Brunkullsvägen och Vittinge bort, säger Mats Carlsson.
Då hade den varit prioriterad som ett förstahandsobjekt i 15 år.
– När det trots våra protester ändå blir så att bara Heby-Morgongåva byggs, kan vi nog för överskådlig tid glömma vår etapp. Skall den bli av måste vi göra den själva, säger Mats Carlsson.
Vägverket tänkte sig för femton år sedan att gc-vägen Brunkullsvägens utfart till Vittinge skulle fortsätta norr om riksvägen. Men i slutet av förra året flyttade Tobias Francis till Norrgården belägen intill den hårt trafikerade riksvägen mellan Morgongåva och Vittinge. Tobias Francis är son till Mats Carlsson.
– Det var då jag fick idén att utnyttja delar av Gamla landsvägen som går över hans ägor samt en del av Tobias åkermark som gränsar till riksvägen. På det sättet får vi en så gott som sammanhållen cykelled fram till ungefär 200 meter från Gamla landsvägen, säger Mats Carlsson.
Den sista biten anläggs norr om riksvägen:
– Jag har också talat med den markägaren som är med på noterna. Den här lösningen innebär att cyklister och gångare måste passera över riksvägen mellan Brunkullsvägen och infarten till gamla sågen före Norrgården, en sträcka på 40 meter, samt på nytt passera riksvägen där Tobias åkrar slutar för att via en dikesövergång nå norra sidan och vidare ta sig till Gamla landsvägen och in i Vittinge samhälle.
Mats Carlsson menar att det är den bästa lösningen i den uppkomna situationen.
– Att cykla den här sträckan på riksvägen är förenat med livsfara, särskilt på vissa bitar av den. Den här enklare gc-vägen fordrar att två sorters grus läggs i för att hårdgöra åkermarken sedanmatjorden tagits bort. Det rör sig inte om några stora kostnader. Här omkring finns också många duktiga maskinentreprenörer som kan hjälpa till.