Det säger Aimo Larvia i Morgongåva som häromdagen skulle hämta ett rekommenderat brev på Ica Supermarket:
– Jag är inte ute efter några personliga fördelar. Men inte nog med att man skall förflytta sig tur och retur till Heby. Som rörelsehindrad är det inte utan ansträngning man hasar sig fram till postavdelningen. Där är oftast en lång kö av matkunder.
För några år sedan drabbades Aimo Larvia av en stroke. Han har tränat upp rörelseförmågan i vänstra sidan av kroppen, men han blir trött av att stå upp länge.
– Postavdelningen som Ica Supermarket i Heby fått i uppdrag att driva är naturligtvis felplacerad och underbemannad. Ica-butikens ägare vill betjäna matkunderna i första hand, postkunderna blir då närmast en belastning, säger Aimo Larvia.
Köpman Niclas Runfeldt säger att tidigare fanns en särskild postavdelning i butiken, men då fick man oftast ropa in personal när postkunderna villa ha service:
– Då kunde man också få vänta, postavdelningen kunde inte vara bemannad hela tiden och den personalen löste någon annan uppgift i butiken när det saknades postkunder. Det blir dessutom särskilt långa väntetider inför storhelger som nu inför jul och nyår då folk handlar mer och även skickar och tar emot fler brev och paket. Jag och personalen har diskuterat hur det skall kunna lösas. Kanske genom att en post- och snabbkassa för högst tio varor?
Men Aimo Larvia säger:
– Sanningen är den att här utnyttjar butiksägaren ersättningen han får från Posten för att i första hand främja butikens kunder. Det sker på bekostnad av snabbare service till postkunderna. Varför är Företagarna så tysta i den här frågan?