Men lagen föreskriver att postdistributionsföretag skall klara sin uppgift. Senaste tiden har UNT: s lokalredaktion besökts av flera ortsbor som berättat att de inte längre får sin post i tid.
Elisabeth Burström är lokalt ansvarig i Heby för att postutdelningen fungerar:
– Men jag har ingen rätt att uttala mig för media. De som får göra det finns högre upp i Uppsala, säger hon.
På posten i Uppsala finns produktionsområdeschef Kent Lindström. Han bekräftar uppgifterna om att postgången i Heby inte fungerat:
– Det är naturligtvis ett misslyckande.
Vad beror det på?
– De senaste veckorna är orsaken att ovanligt många varit sjuka samtidigt med påföljd att vi ibland fått ställa in utdelningen på vissa linjer. I förra veckan var halva styrkan sjukskriven samtidigt. Vi trodde vi hade en bemanningspool som räckte till i sådana situationer, men det visade sig vara en missbedömning. Nu gör vi allt vi kan för att kunna komma ikapp och få igång en daglig distribution av posten överallt i Heby.
Under förra veckan var sjukfrånvaron särskilt hög, enligt Kent Lindström och Postens i Heby lyckades inte med att rekrytera vikarier i tillräckligt stor omfattning.
– Vi hade inte tillräckligt många att fråga. Nu tittar vi på att undvika sådana här situationer genom att introducera nya medarbetare som också kan vara vikarier under sommarsemestern, säger Kent Lindström.
En av de drabbade tycker att Posten borde informera om problemet, särskilt när det blivit så långvarigt som är fallet i Heby:
– Posten är ju en servicefunktion. För egen del har jag bara fått två räkningar av fem. Fram till nu har jag haft alla räkningar i handen den 19: i varje månad. När jag får resten vet jag inte. Jag vill betala räkningarna i samband med pensionsutbetalningen så att jag vet vad jag har över att leva på. Jag vill inte få några kravbrev ens om de kommer i tid.
Åsa Gustavsson på tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) säger:
– Det är inte okey. Poststadgan föreskriver att distributörerna är skyldig att dela ut post varje arbetsdag och minst fem dagar i veckan. Att skylla på sjukdom duger inte. företaget skall ha en organisation som klarar utdelningen. Jag uppmanar drabbade i Heby att anmäla det inträffade till oss.
Sten Selander, chef för PTS postavdelning, säger i en kommentar att PTS tillsyn handlar om att upptäcka systematiska fel i postutdelningen:
– Man måste ha viss förståelse för att tillfälliga driftsstörningar kan uppstå. Vi har i närtid haft liknande situationer i Dalarna och Värmland och för några år sedan också i Stockholmsområdet. Någon informationsskyldighet vid störningar finns däremot inte.
Men är det inte oroande att lagkravet ibland inte kan uppfyllas?
– Posten har rationaliseringskrav på sig, verksamheten skall åtminstone gå ihop ekonomiskt trots sjunkande brevvolymer. Det är sant att någonstans finns en brytpunkt där man kanske måste överväga att släppa på nuvarande servicekrav i postlagstiftningen om Posten inte kan upprätthålla den nivån.