Det var i en tillsynsrapport för ett år sedan som Skolinspektionen pekade på kränkande behandling av elever och brister i särgrundskolans plan för att motverka sådan behandling.
Nyligen beslutade utbildningsnämnden godkänna en omarbetad plan för kvalitetsuppföljning som utbildningsledaren föreslagit. Nämnden gav förvaltningen i uppdrag att genomföra den:
Först och främst skall huvudkritiken rättas till. Det skall ske genom ett målinriktat arbete och en plan för att uppfylla författningens krav.
Verksamheten skall vidare föra en skriftlig dokumentation av det systematiska kvalitetsarbetet och årligen redovisa hur detta arbete fallit ut.
Kommunikationen mellan förvaltningen och grundsärskolan behöver förbättras när brukarundersökningar, exempelvis enkäter, genomförs och när svaren analyseras.
Barn- och utbildningsnämnden framhåller också betydelsen av ”alternativa finansieringsmodeller” till dagens anslagsfinansiering av särskolans verksamhet och som baseras på antalet elever.
Vad betyder det?
- Att vi vill åstadkomma differentierade ersättningsnivåer som tydligare är kopplade till barnens olika behov. Vi kan tänka oss fyra nivåer. Genom ett sådant resursfördelningssystem kan vi få en tydligare och mer rättvis ordning, uppger utbildningsnämndens andre vide ordförande, socialdemokraten Rose-Marie Isaksson i en kommentar.