Vardagar erbjuds tolv turer i vardera riktningen. Ambitionen är att i första hand tillfredsställa arbets- och studiependlare.
Turlistan har gjorts av UL i samråd med Heby kommun berörde tjänsteman Lisa Bodinger, men styrande för den har varit kopplingen till SL-pendeln. Man får mellan nio och tolv minuter på sig att byta tåg i Uppsala och resa vidare till Stockholm/Arlanda.
Hur ligger då avgångarna till och från Uppsala? I riktningen Sala-Heby-Morgongåva-Uppsala finns på vardagar fem morgon- och förmiddagsturer, nämligen från Heby klockan 5.43, 6.43, 7.45 och 8.43 samt 10.43 Det går också flera eftermiddags- och kvällsturer.
I den andra riktningen, från Uppsala till Sala är avgångarna på eftermiddagen 15.43, 16.43, 17.43, 18.43 och sista tåget avgår 20.43. Också i den här riktningen går flera morgon- och förmiddagsturer.
Fort går det, sträckan Morgongåva-Uppsala tar 23 minuter inklusive stopp och start för tåget, till och från Heby tar det fem minuter till. Utförare blir det DSB Sverige AB, vars moderbolag är Danska Statsbanor.
Kommunalrådet i Heby Marie Wilén (C) säger att hon hoppas och tror att tågsatsningen skall innebära en ökad inflyttning till Västra Uppland:
– Medelåldern här stiger och vi ser gärna att barnfamiljer flyttar till kommunen. Vi har en hel del villor till salu, men rätt så ont om lägenheter i södra kommundelen. För att kunna upprätthålla en flyttkedja kan det behövas att det i framtiden byggs fler lägenheter i söder som nu sker i Östervåla och Harbo.