Pendlare får ingen sittplats
Arbetspendlarna på SJ:s tåg mellan Sala och Uppsala tvingas ofta stå under resan eftersom stolarna i tågsättet inte räcker till.Orsaken är att SJ numera mestadels trafikerar sträckan med så kallade X 12-tåg i stället för Reginatåg.
Eftersom X 12-tågen satts in under högtrafik på morgonen och eftermiddagen, till exempel det som avgår 7.12 från Sala och 17.07 från Uppsala, blir det extra trångt.
Annika Ekstrand har med sig ett sittunderlag och väljer att sitta direkt på golvet.
— Komforten är som den är men det finns en säkerhetsaspekt också. Vad händer om lokföraren plötsligt måste bromsa in kraftigt?
För en tid sedan höjdes biljettpriset med 20 procent. Månadskortet på tåget Morgongåva-Uppsala är nu uppe i 1 150 kronor.
— Det är mycket för en ståplats eller en sittplats på golvet, säger Annika Ekstrand.
"Tittar på problemet"
Eftersom en länsgräns passeras är priset för att åka både buss och tåg nästan det dubbla. Resenärerna till Uppsala måste nämligen köpa två olika kort — men i Västmanlands län behövs inte det, där kan resenärerna välja mellan tåg och buss för samma pris.
Anders Larsson, marknadsansvarig på SJ region öst, säger att ur säkerhetssynpunkt är stående passagerare på tåg inget problem:
— Men det är naturligtvis inte bra att alla inte kan få en sittplats.
SJ "tittar på problemet", som Anders Larsson uttrycker saken, men något löfte om en snar bättring kan inte ges. Att Reginatågen inte längre trafikerar linjen Sala—Uppsala beror på att de befinner sig ett annat omlopp, troligen på Sveabanan:
— Kanske kan de frigöras igen för den här linjen när våra nya dubbeldäckare sätts i trafik på Sveabanan under senhösten, säger Anders Larsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!