Hon gör succé på Tiktok – lever på att klippa hundar

Med sax, dusch och fön gör hon hundarna fräscha och fina. Nu gör Paula och hennes hundsalong succé på Tiktok.

Paula Andersson i Östervåla gör succé på sociala medier. Hennes videor där hon tvättar, klipper och gör hundar fina har fångat en storpublik, framför allt på Tiktok där hon följs av runt 140 000.

Paula Andersson i Östervåla gör succé på sociala medier. Hennes videor där hon tvättar, klipper och gör hundar fina har fångat en storpublik, framför allt på Tiktok där hon följs av runt 140 000.

Foto: Simon Larsson

Heby2022-10-23 21:00

I söndags firade Paula Anderssons hundtrim två år som företag. Som UNT tidigare berättat var Östervålabon tidig med att marknadsföra sig och visa hur man klipper hundar på sociala medier.

Nu gör hennes Tiktok-videor succé. Hon följs i dag av inte mindre än 140 000 följare.

– Det sa bara pang efter att jag lade ut min första video. Sen har folk hört av sig och bara: Mer, mer, mer, säger hon.

undefined
Paula Andersson i Östervåla gör succé på sociala medier. Hennes videor där hon tvättar, klipper och gör hundar fina har fångat en storpublik, framför allt på Tiktok där hon följs av runt 140 000.

I hennes videor får man veta allt från hur man gör rent en taxs öron till hur man bäst klipper en shih tzu.

Den stora följarskaran har gjort att hon i dag samarbetar med flera företag – exempelvis hundmärket Dogman. Hon filmar bland annat betalda klipp åt dem.

undefined
När UNT besökte hundtrimmet var även havaneserna Iris, 5 år, Chili, 10 år, och Roxy, 11 år, alla från Östervåla, på besök.

Häromdagen gjorde hon en så kallad "unboxing".

– Jag visade upp några hundgrejer inför Halloween. Det var lite godis och gosedjur.

undefined
Paula får vara lite extra omhändertagande med 11-åriga Roxy som inte är van att bli duschad. "Ibland är det så. Då får man ta det lite försiktigare och var mer inlyssnande", säger Paula Andersson.

Uppmärksamheten på sociala medier har även gett nya jobbmöjligheter.

Numera extrajobbar Paula som lärare på skolan där hon själv utbildade sig till hundfrisör. Några elever tipsade skolan efter att ha sett hennes videor.

undefined
I Paulas videor får man veta allt från hur man gör ren en hund till hur man lättast klipper på ett säkert sätt. Nu har hon även startat en Youtube-kanal där hon gör vloggar, alltså videodagböcker där man får följa henne i vardagen.

Paula vill inte säga hur mycket hon tjänar på sociala medier mer än att det utgör ett extratillskott i kassan. Förra året omsatte företaget runt 150 000 kronor.

Trots framgångarna – och livet som hundinfluencer – är själva klippningen i fokus.

undefined
Ordspråket "vill man bli fin får man lida pin" har fått en ny innebörd för 10-åriga Chili.

Nu vill hon satsa ännu mer på sin nystartade Youtube-kanal. Hon hoppas om något år kunna bygga ut salongen och kanske anställa en frisör till.

– Det är drömmen. Jag är själv så långa dagar och rullar det på så här måste jag nog ha hjälp, säger hon.

undefined
Paula Andersson har flera tusen visningar på de flesta av sina videor. Följarskaran har växt explosionsartat. I början på året hade hon runt 90 000 följare. I dag har hon cirka 140 000 följare.
undefined
Förra året omsatte Rosenlund hundtrim, som Paulas företag heter, omkring 150 000 kronor. Då arbetade Paula dock inte heltid i företaget utan hon jobbade även på en djurbutik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!