Oviss framtid för Uvenbanan
Angelica Eriksson från Östervåla, som regelbundet reser med tåget mellan Heby och Eskilstuna, är en av många resenärer som är oroliga för Uvenbanans framtid.- Min restid ökar med över en timme om tåglinjen läggs ner, säger hon.
Foto:
- Vi ska inte finansiera kommunikationer där det redan finns alternativa resmöjligheter vilket det gör i den här regionen, försvarar Ronnie Hörnvall, vd hos Rikstrafiken, beslutet.
Övriga finansiärer är framför allt länstrafikbolagen, Regionförbundet och kommunerna utefter bansträckningen. SJ får årligen 44 miljoner för att upprätthålla trafiken som dagligen utnyttjas av 5500 resenärer.
- Många resenärer, företagare och arbetsgivare hör av sig till oss och är bekymrade, berättar Magnus Åkerman, biträdande direktör på Handelskammare i Uppsala län, som i ett debattinlägg på verkets hemsida uppmanar förhandlingsparterna att göra allt för att rädda Uven.
- Uven binder samman lokala arbetsmarknader, vidgar studerandes valmöjligheter, ger kortare restider och miljövinster. Den regionala betydelsen för företag och medborgare bara ökar varje år, säger Magnus Åkerman bland annat i inlägget.
Carl-Henry Eriksson, vd på Mälardalstrafiken i Örebro, berättar att det i första hand arbetas på att få till en förlängning av avtalet fram till årsskiftet.
- Dels börjar tiden rinna ut för att få till en långsiktig lösning innan sommaren, dels sker i år en ändring när det gäller tidtabellerna så att nästa tidtabellsskifte sker i januari, vilket gör det väldigt besvärligt att ändra i tidtabellerna under året. På längre sikt är det svårare att se en lösning, förklarar han.
Rolf Edlund (C), vice ordförande i Landstingsstyrelsen och ledamot i UL:s styrelse, tycker att Rikstrafiken varit oklara och kommit sent med beskedet om den indragna finansieringen.
- Min förhoppning är att Rikstrafiken ändå ska ta ansvar för Uvenbanan året ut så att vi får mera tid att arbeta på en långsiktig löning. Just nu hänger hela frågan i luften, säger han.
Vad vill du säga till dem som oroas över Uvenbanans framtid?
- Att vi är mycket angelägna om att upprätthålla en tät trafik mellan Sala och Uppsala. Vidhåller Rikstrafiken sitt beslut är ett alternativ att försöka få SJ att ta ett större ansvar för den här linjen men vi tittar också på andra lösningar. Bland annat för vi samtal med Sala kommun om det går att utveckla Dalabanan som trafikerar Mora-Uppsala, säger Rolf Edlund.
Veckopendlande Angelica Eriksson från Östervåla är en av dem som regelbundet reser med tåg mellan Heby och Eskilstuna. Hon är bekymrad.
- Går inte de här tågen blir jag tvungen att ta mig till Uppsala i stället för till Heby och då ökar restiden med över en timme, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!