- Många bilister kör slalom mellan refugerna, säger Birgitta Eriksson styrelseledamot i byalaget.
Risken är uppenbar, menar hon, att det inträffar en svår olycka med oskyddade trafikanter inblandade. Störst är olycksrisken på morgonen och eftermiddagen då folk pendlar med bilen till och från arbetet i Uppsala.
- Det har förekommit incidenter, men ännu så länge är det bara skyltar och refugstolpar som krossat, säger Birgitta Eriksson.
För omkring 20 år sedan inträffade två dödsolyckor i samhället. En pojke på cykel och en äldre dam som promenerade påkördes av bilister när de skulle passera över riksväg 72. Då genomförde Vägverket åtgärder för att få ner hastigheten på vägen.
- Man byggde fartnedsättande refuger med höga betongkanter och satte upp fler varningsskyltar. Men effekten var kortvarig. I dag är bilisterna vana vid hindren och det ser ut att ha blivit en sport att köra genom dem utan att dra ner på farten.
Birgitta Eriksson, som har arbetat som bilskollärare och yrkeschaufför, säger att eftersom polisen inte på år och dagar genomfört en enda hastighetskontroll i samhället. Nu är det fritt fram att köra fort.
- Förvisso har det också byggts en tunnel under riksvägen i höjd med skolan. Den är bra, den tar småbarnen varje dag. Men barn från exempelvis Västbergavägen gör inte den omvägen, de tar övergångsstället på riksvägen för att ta sig till och från kiosken och matbutiken mitt i byn. Ofta måste de stanna på halva vägen därför att de inte hinner över. Det är bara 50 genom samhället, men många bilförares hänsyn är som sagt grovt undermålig.
Birgitta Eriksson berättar att byalaget sköter gräsklippning och buskröjning utmed vägen genom byn på sommaren och har anlitat en person som svarar för snöröjningen vid kiosken/affären och torget på vintern.
- Vi vill att Vittinge skall vara ett snyggt och tryggt samhälle. Men utan en rimlig trafikkultur är det svårt att åstadkomma fullt ut.
Hon har skrivit till Trafikverkets regionkontor i Eskilstuna, till generaldirektören för verket samt till Uppsalapolisens trafikavdelning för att uppmärksamma dem på problemet.
- Polisen har inte svarat på brev. Trafikverket däremot har gjort det efter sådär en 30 till 40 dagar och förklarat att de inte har resurser, det vill säga råd, att installera automatiska trafikkameror i Vittinge. Två stycken sådana, en i vardera riktningen, kostar enligt uppgift från verket en miljon kronor. Men kan man inte flytta befintliga kameror mellan Uppsala- Heby hit?