Ombyggd riksväg invigd
"Nya riksväg 56", den 19 kilometer långa sträckan från Tärnsjökorset till Dalälven, invigdes på måndagen av Vägverkets generaldirektör Lena Erixon assisterad av Leif Byman, tillförordnad landshövding i Uppsala.
En långtradarchaufför stannade till när Vägverkets generaldirektör Lena Erixon invigde den nya sträckningen av riksväg 56.
Foto: Hans Lundgren
Men en ny dragning av riksvägen söderut från Tärnsjö till Stingtorpet vid Heby får vänta till allra minst år 2016, trots att Vägverket pekat ut 56:an som prioriterat godstrafikstråk mellan Gävle och Västerås.
Varje dygn passerar 950 tunga fordon genom denna smala och slingringa flaskhals. Det betyder att vart fjärde fordon är en långtradare. Hastigheten är satt till 80 kilometer.
Arne Sandemo (M), ordförande i Regionförbundet i Uppsala län, kritiserade just detta förhållande när han talade till invigningspubliken:
- Vi är besvikna att det skall ta sju år innan den trafikfarligaste delen av riksvägen söderut byggs bort, men glada för att sträckan norr om Tärnsjö gjorts säkrare, sade han.
Lena Erixon säger till UNT att det helt enkelt inte finns pengar:
- Ett annat problem att den nya dragningen överklagats av närboende och ärendet ligger nu i regeringsrätten. Undanröjs båda dessa hinder kan vi sätta i gång mycket snabbt, alla planer är klara.
Det finns flera sträckor både norr om Dalälven och söder om Heby som också behöver förbättringar, säger Lena Erixon som reste till invigningsceremonin på 56: an.
- Men vi tar förbättringarna steg för steg.
Både i talen och i eftersnacket handlade det rätt mycket om just den sträckan. Kommunalrådet Carina Schön (S) sade till exempel att en enda svårartad miljöolycka kan förstöra Dalkarlsåsens vattenmagasin som den smala och slingriga vägen löper uppe på.
Lena Erixon framhöll emellertid det som nu faktiskt gjorts, även om mitträcket är på plats på hela sträckan först i november.
- Denna ombyggnad kommer att minska trafikolyckorna med 50 procent. Statistiskt innebär det att fem människor undgår att trafikdödade närmaste tio åren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!