Olyckspilot också vd i helikopterbolaget

Den svenske piloten i helikopterkraschen i Heby 21 juni är också vd och firmatecknare i det litauiska bolaget JSC Aerolib som äger olycksmaskinen.-Jag är inte förvånad, säger chefen för Luftfartsstyrelsens tillståndsenhet Bo Eckerbert till UNT.

Heby2005-06-29 00:00
—I de forna öststater som nu är med i EU kan man köpa billiga flygmaskiner. Den flygintresserade kan lockas att bilda ett bolag i till exempel Litauen och köpa maskiner som är registrerade där till Sverige.
Olyckshelikoptern i Heby - en före detta sovjetisk/rysk MI-2 - har tidigare används för militärt bruk, men är civilregistrerad i Litauen. Den förekommer inte i det svenska civila luftfartygsregistret.
Den har målats om i Sverige, underhållet utförs i Litauen.

Samma regler
Så långt är troligen också allt i sin ordning. Sedan 1 maj 2004 tillhör Litauen EU. Samma regler som gäller i Litauen gäller därför i Sverige. För att flyga mellan länderna krävs färdtillstånd och tulltillstånd. Det litauiska bolaget som kraschade i Heby har dock brutit mot regelverket om det genomfört kommersiella flygningar.
Inom privatflygkretsar är numera tillgången på billigt flygmaterial i Baltikum väl känd. Fallskärmar är en artikel som köps där och används i Sverige, men så vitt Luftfartsmyndigheten känner till inte i kommersiella sammanhang.

Granskar rollerna
Luftfartsstyrelsen är intresserad av vilka som varit inblandade i JSC Aerolib affärer och de roller de haft och har.
— Piloten förefaller att i Hebyärendet ha agerat å bolagets vägnar, säger Bo Eckerbert.
Enligt en uppgift kan ett så kallat eventbolag ha förmedlat kontakterna mellan kunderna och bolaget. Eventbolag arrangerar "händelser" på födelsedagar och företagsfester med mera, till exempel bungy jump, fallskärmshoppning eller uppstigning med varmluftballong.
Olyckshelikoptern i Heby, samt ytterligare två likadana maskiner som parkerats utanför Vassunda söder om Knivsta, är i Litauen klassade som experimentmaskiner på grund av sin militära bakgrund och luftvärdighet. Denna helikoptertyp har enligt den litauiska luftfartsmyndigheten inte rätt att flyga i kommersiell verksamhet eller flyga över tätbefolkat område.
Piloten i Hebykraschen har svenskt privatflygarcertifikat som inte är giltigt för den aktuella helikoptertypen.

Enbart ägarstruktur
—Bolaget som kraschade med en helikopter i Heby är enbart en ägarstruktur, och har alltså inget tillstånd i Litauen som flygbolag, säger uppger Daniel Hummerdal på Luftfartsstyrelsen.
En av de övriga MI-2 maskinerna i Sverige ägs av ett annat litauiskt bolag, med en svensk "general manager"/vd. Den 4 juni var den helikoptern inblandad i en incident utanför Läckö slott i Västergötland som också utreds. Vem som äger den tredje helikoptern är ännu inte klarlagt.
För närvarande pågår två utredningar om Hebyolyckan. Statliga haverikommissionen utreder olycksorsaken och polisens utreder ifall brott begåtts. Ännu har ingen delgivits någon misstanke om brott.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!