Olycksdrabbad väg byggs om för 254 miljoner kronor

Efter flertalet allvarliga olyckor ska väg 56 mellan Heby och Sala byggas om för 254 miljoner kronor. Vägen beräknas vara klar 2027 – två år tidigare än planerat. Men först ska fågellivet inventeras.

Väg 56 mellan Heby och Sala ska byggas om till en 2+1-väg med mitträcke. Söder om vägen byggs en tre meter bred gång- och cykelväg längs hela sträckan.

Väg 56 mellan Heby och Sala ska byggas om till en 2+1-väg med mitträcke. Söder om vägen byggs en tre meter bred gång- och cykelväg längs hela sträckan.

Foto: Lantmäteriet

Heby2022-04-11 06:56

Från början var planen att bygget skulle börja 2024 och pågå till 2029, men nu beräknas ombyggnationen bli klar 2027.

– Anledningen till att projektet tidigarelagts är för att det har uppfyllt kraven för att få byggstart. Arbetet har flutit på och därför kan vi börja tidigare, säger Arini Magnusson, projektledare på Trafikverket.

Sträckan på 12 kilometer mellan Heby och Sala ingår i det nationella vägnätet och är i dag en cirka 13 meter bred väg med ett körfält i vardera riktning. Nu ska vägen byggas om till en 2+1-väg med mitträcke och hastigheten kommer att höjas från 80 till 100 kilometer i timmen. På den södra sidan av 56:an byggs en tre meter bred gång- och cykelväg längs hela sträckan, och i projektet ingår också bulleråtgärder för de fastigheter som påverkas av buller från vägen.

undefined
Väg 56 mellan Heby och Sala ska byggas om till en 2+1-väg med mitträcke. Söder om vägen byggs en tre meter bred gång- och cykelväg längs hela sträckan.

– Väg 56 är ett viktigt regionalt stråk för kollektivtrafik, arbetspendling och godstransporter, och i dagsläget är flera av sträckorna breda och inbjuder till höga hastigheter samtidigt som de saknar mittseparering. Det ökar risken för allvarliga olyckor och med det här projektet vill vi förbättra trafiksäkerheten och öka framkomligheten.

Under 2018-2019 gjordes bland annat geotekniska undersökningar och vägplanen fastställdes 2020. I dagsläget håller Trafikverket på att ta fram ritningar och handlingar som entreprenören ska utgå från och planen är att upphandla en entreprenör i slutet av 2023. Den senast fastställda kostnaden för projektet är från 2019 och ligger på 254 miljoner kronor.

– Alla undersökningar som behöver göras inför ett sådant här projekt har utförts under planskedet och ska kompletteras nu under bygghandlingsskedet. Det kan ha skett förändringar sedan dess och därför måste vi göra ytterligare undersökningar, säger Arini Magnusson.

undefined
Syftet med ombyggnationen är att förbättra trafiksäkerheten och öka framkomligheten på den olycksdrabbade sträckan.

Just nu pågår även en inventering av fågellivet längs väg 56 mellan Heby och Sala.

– Under planskedet upptäckte vi att det finns ett rikt fågelliv längs sträckan, och enligt EU-direktiv är vi skyldiga att undersöka vilka fågelarter som finns och hur byggnationen kommer att påverka dem. Jag tror inte att det kommer bli så stora förändringar eftersom det är en befintlig väg vi bygger om, men man vet aldrig och därför undersöker vi det.

Både nya väg 56 och gång- och cykelvägen planeras öppna för trafik hösten 2026.

Olycksdrabbad vägsträcka

2008 till 2019 har två dödsolyckor inträffat på väg 56 mellan Heby och Sala.

Under samma period har totalt ett 30-tal olyckor rapporterats längs sträckan. Den mest förekommande olyckstypen har varit singelolyckor.

En oskyddad trafikant har varit inblandad i en allvarlig olycka.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!