Verket måste bli tydligare med vilka åtgärder som planeras för att påverka restider och möjligheterna att köra fler tåg, kräver man.
Trafikverket överlämnade i somras ett förslag till regeringen med infrastruktursatsningar för den nya planperioden. Trafikverket förslår bland annat att 239 miljoner kronor skall avsättas ´för hastighetshöjande påtgärder och ökad kapacitet på sträckan Uppsala–Borlänge.
– Vid en första anblick kan det förefalla vara en betydande satsning, men i själva verket är den mycket blygsam, säger Abbe Ronsten, ordförande i Dalabanans Intressenter.
Han pekar på vad Trafikverket konstaterat vara nödvändigt i förstudierna samt i förhållande till de ambitioner som staten uttryckt i avtalet med kommunerna utmed banans sträckning mellan Borlänge och Uppsala via Sala.
Kommunalrådet i Uppsala Stefan Hanna (C), som också är ledamot i styrelsen för Dalabanans Intressenter, säger i pressmeddelandet att en fortsatt stark tillväxt i och runt Uppsala förutsätter goda möjligheter till arbetspendling.
– Möjligheten att köra tätare och snabbare tågtrafik mellan Sala och Uppsala ökar attraktionskraften i Heby och Sala som boendeorter. Ökad kapacitet på banan ger dessutom möjlighet att ordna tåguppehåll i flera orter på sträckan, till exempel i Vänge som med en regionaltågstation kan utvecklas till en mycket attraktiv boendeort, enligt Stefan Hanna.