Nya vägar på önskelistan
Östervåla utvecklingsråd tar ännu ett initiativ för att säkra ortens fortlevnad och tillväxt. Högst upp på dagordningen står vägförbindelser, med matarväg till E4 som prio ett.
- Östervåla befinner sig i en gråzon beträffande infrastruktur, säger Kiell Tofters.
Den väg som lyfts upp högst på dagordningen är väg 746 mellan Östervåla och Månkarbo. Tanken är att den kan fungera som matarväg till E 4 och är därför i behov av en uppgradering. Svante Rowa, samordnare för tillväxt och kompetensförsörjning vid Regionförbundet, kan inte utlova något i dagsläget, men poängterar att arbetet med en ny länstransportplan för 2010-2019 ska tas fram i år.
- Ytterst är det politikerna som fattar beslut om var investeringarna ska göras, säger han.
Andra vägar som är i behov av upprustning är väg 272. Många av transporterna på vägen är tunga och vägen behöver rätas ut. Vägavsnittet genom Bälingeskogen framhålls som särskilt problematisk.
Margareta Rönnberg, samordnare för trafik- och samhällsplanering på Regionförbundet, säger att analysen av transportsystemen i länet ska vara klar i höst.
- Sedan får vi se hur mycket pengar regeringen avsätter för infrastrukturfrågor i budgetpropositionen, som läggs fram i september, säger hon.
Östervåla Utvecklingsråd har även som ambition att bli ett gott exempel för hur andra delar av länet kan utvecklas i positiv riktning. Utvecklingsrådet kallar satsningen för Pilot Östervåla.
- Uppsala län har inte så stor kunskap om landsbygdsutveckling och vi hoppas att vi kan påverka länsstyrelsen att satsa mer på landsbygdsutveckling, säger Kiell Tofters.
Leif Byman, länsråd, välkomnar utvecklingsrådets initiativ i stort, men har invändningar mot idén om att vara vägvisare för andra delar av länet.
- En sådan ambition kan man ha, men sedan är det upp till andra delar av länet att ställning till Pilot Östervåla, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!