Nya planer för riksväg 67

Fotografering och laserscanning från helikopter har gett Vägverkets planerare underlag för att bestämma väglinje för den nya riksväg 67 mellan Heby och Tärnsjö. Vägen blir trefilig med skyddsräcken och ges en bredd på mellan 11 och 14 meter.

Heby2006-08-15 20:27
Beslutet att dra vägen i en korridor "Öster Dunsjön" betyder att vägen kommer att löpa öster om men relativt nära Dalkarlsåsen som är en av Mellansveriges största grundvattenreservoarer.
— Dock på behörigt avstånd så att inte vägsalt och olyckor skall riskera vattenkvaliteten, säger projektledare Rolf Svahn på Vägverkets regionkontor i Eskilstuna.
I dag löper den smala och krokiga riksvägen på åsen. Saltgivorna för att bekämpa halka på vintern har successivt ökat kloridhalten i grundvattnet.
— Vi håller koll på nivåerna och försöker att hitta den bästa avvägningen mellan å ena sidan trafiksäkerheten och å andra sidan grundvattnets kvalitet, säger Rolf Svahn.

På senare år har Vägverket skärpt miljökraven, särskilt grundvattenskyddet, när nya vägar anläggs eller befintliga vägar byggs om.
Dragningen Öster Dunsjön är också en kompromiss. Å ena sidan kommer inte det som sker på vägen i kontakt med åsens vatten, som dessutom har en underjordisk avrinning österut, å andra sidan tar Vägverket hänsyn till befintlig bebyggelse och näringsverksamheter i området, till exempel Backa jordgubbsodling och Västerbo stuteri.
Under sommaren har dessutom geologiska karteringar gjorts av väglinjen och dess omedelbara omgivningar. Fältarbetet syftar till att undvika svagare partier.
— Den här utredningen hjälper oss att bestämma den exakta fixeringen av vägen.
Rolf Svahn säger att det ser ut att vara okej att bygga öster om Dunsjön.
— Det finns några kärr där vägen skall gå fram, i övrigt är det hyggliga markförhållanden.
Den nya vägen går på vid Stingtorpet norr om Heby och en bit in på förbifarten sydost om Tärnsjö.

Så mycket som en kilometer av nya förbifarten vid Tärnsjö, som invigdes år 1993, kan bli outnyttjad som riksväg trots att den vägen är tillräckligt bred för vägräcken.
— Tyvärr ligger den sträckan i kontakt med grundvattnet i åsen, säger Rolf Svahn.
Men säker på att den nya riksvägen börjar byggas år 2008 kan inte Rolf Svahn vara:
— Regeringen anslår pengar varje år. Men vi arbetar på att i alla fall ha alla formella handlingar klara till 2008.
I planen kostnadsberäknas Öster Dunsjön till 265 miljoner kronor, men det är oklart om den summan kommer att räcka. Den nuvarande drygt två mil långa riksvägen kommer att finnas kvar, men bara som lokalväg.

Redan 25 augusti tar infrastrukturminister Ulrica Messing första spadtaget på Förbifart Sala som norr om staden på en kortare sträckan utgörs av riksväg 67, men i huvudsak avser riksväg 70 mellan den så Tärnarakan och Broddbo, en sträcka på drygt två mil det också.
Den är något besvärligare att bygga på grund av förstärkningsbehov i några större torvmossar där vägen skall gå fram. Inklusive arkeologiska kostnader beräknas Förbifart Sala gå löst på drygt 300 miljoner kronor att färdigställa.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om