Nya bussar i Heby
- Folk undrar hur man orkar sitta på bussen tre timmar om dagen. Jag tycker det är avkoppling, man kan slappna av, läsa eller sova, säger Mari Storm från Tärnsjö. Hon arbetspendlar till jobbet som sjuksköterska på Samariterhemmet i Uppsala varje dag - och tror att länsbytet kan innebära bättre kommunikationer.
Buss 574 mellan Östervåla och Uppsala. Ronja Nordin och Mari Storm närmast kameran.
Foto: Linn Kierkegaard
Då tackar de vita VL-bussarna för sig och lämnar över rodret till UL, Upplands Lokaltrafik, som tar över hela ansvaret för busstrafiken i Heby kommun.
Sträckan mellan Tärnsjö och Uppsala får då det nya linjenumret 844 och körs av entreprenören KR-trafik som håller sig med en modernare vagnpark, bland annat har alla bussar luftkonditionering och mer plats för långbenta resenärer.
Östervålabussen, som just nu har 27 avgångar på vardagar, får 29 avgångar när den nya busstidtabellen börjar gälla 8 januari. På vardagar tillkommer nämligen två senare kvällsturer. Från Uppsala avgår den sista bussen kl 00.10. Och natten mellan lördag och söndag går sista bussen klockan 02.20 ända till Tärnsjö.
- Det låter jättebra! Framför allt ungdomarna kommer nog att uppskatta fler och senare bussförbindelser, säger Mari Storm, vars dotter också busspendlar till sitt gymnasium i Uppsala.
Inga stora skillnader att vänta
Det blir annars inga stora skillnader i busstrafiken när det gäller tidtabeller på övriga linjer. UL har inga planer på att öka turtätheten eller göra stora förändringar i turlistan fram till sommaren. På vissa linjer kan det dock skilja någon minut i avgångstid jämfört med VL. Och linjenätet ser detsamma ut, fast alla bussar får nya nummer och ändrar färg till gult. Däremot blir det nya priser och ett nytt biljettsystem med s k zonkort för hela eller delar av UL:s trafikområde. Prishöjningen varierar mellan 35 kronor och 115 kronor för månadskort. Å andra sidan kan resenärerna utnyttja sitt flerzonskortet inom hela UL:s trafikområde. VL har olika pendlarkort för enbart en destination.
- Nackdelen är UL:s papperskort. De är bedrövliga att använda, det tar tid att sticka in dem i automaten och de blir skrynkliga, VL har laddningsbara plastkort som är tåligare och bättre, tycker Mari Storm.
Länsbytet i stort, hur ser du på det?
- Det kostar nog mer än det smakar, säger hon.
När UNT hänger med på en förmiddagstur är det nästan tomt på bussen.
Populär busslinje
Busschauffören Göran Pettersson har kört till och från Östervåla i snart 32 år och känner vägen som sin egen ficka - det har sammanlagt blivit några varv runt jorden. Morgonrusningen är över och han har tid att prata.
- Annars är den här busslinjen väldigt populär. Ett par hundra resenärer åker till och från Östervåla och Tärnsjö varje dag. Mest jobbpendlare och gymnasister morgon och eftermiddag, pensionärer och folk med oregelbundna arbetstider mitt på dagen, förklarar han.
Han trivs med sitt jobb och säger att det bästa han vet är att ligga ute och köra.
- Friheten, vet du. Och att man får rå sig själv.
Han byter arbetsgivare och lämnar VL, Västmanlands Lokaltrafik, vid årsskiftet. Hur det blir med arbetsvillkoren har han i stort sett klart för sig. Chaufförerna är garanterade samma villkor under det första året. Men semestervillkoret kan komma att försämras. I dag har han 30 dagar, KR-trafik har 25 dagar.
- Och VL:s löner är högre, i dag har jag 20 700 kronor i månaden, exklusive OB. Nu vet jag inte hur det blir. Men jag är van att jobba åt olika operatörer, när jag som 29-åring började köra den här sträckan var det åt en privat åkare, sen har bolagen avlöst varandra.
På återresan från Östervåla är det desto fler resenärer, bussen är nästan full.
På en av sittplatserna småslumrar Ebon Gjertz-Ferm från Tärnsjö. Hon är SJ-anställd och ska jobba på tåget till Uddevalla och sova över där under natten.
- Det funkar bra att busspendla. Och det är positivt att det blir fler kvällsturer, då slipper jag sova i Uppsala de dagar jag slutar sent. Sen har jag räknat ut att det blir billigare att pendla för mig. Tioresorskortet sänks från 630 kronor till 350 kronor.
Håller bussen tidtabellen?
- Ja, det gör den faktiskt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!