– Det blir för omständligt att transportera alla människor som skall delta ut till skogen öster om den nuvarande vägen, där den nya vägkorridoren har avverkats, säger projektledare Knut Haby på Trafikverkets regionkontor i Eskilstuna.
Kostnaden för sammanlagt 23 kilometer så kallad en plus två-väg med mitträcken är beräknad till 460 miljoner kronor. Vägen som får en maxhastighet på 100 kilometer i timmen skall stå helt klar sommaren 2017.
Den nuvarande vägen ligger i sin helhet på Dalkarlsåsen som utgör en av Mellansveriges viktigaste grundvattenmagasin. Den är smal och kurvig och hårt trafikerad av tunga fordon. Risken för en trafikolycka som också blir en miljöolycka är stor. Vinterväghållningen höjer dessutom hela tiden salthalten i grundvattnet.
– På det sättet kan man också beskriva den här satsningen som en miljöinvestering. Det gäller att skydda grundvattnet. Men den har också att göra med betydelsen av en snabbare väg mellan Gävle och Norrköping. Den så kallade Räta vägen är viktig för näringslivet och avleder tung trafik från Stockholm, säger Knut Haby.
I sommar inleds anläggningsarbetena på flera ställen samtidigt, bland annat mellan Heby och Stingtorpet. I den olycksdrabbade korsningen med riksväg 72 strax väster om Heby byggs bland annat samhället första trafikrondell.
När vägen står klar i sin helhet kopplas den ihop med den redan befintliga en plus två-vägen med mitträcken från förbifarten söder om Tärnsjö till bron över Dalälven vid Gysinge.