Ny dumper togs emot väl

En ny dumpermodell, "ZD4", har framgångsrikt lanserats av verkstadsföretaget Zetterbergs Industri som utför påbyggnader på tunga fordon.

"Made in Östervåla", så markandsförs den nya lastbilsdumpern ZG4. Den har tagits väl emot på marknaden.

"Made in Östervåla", så markandsförs den nya lastbilsdumpern ZG4. Den har tagits väl emot på marknaden.

Foto: Hans Lundgren

Heby2015-03-13 09:00

Den nya modellen anses avgörande för att trygga företagets framtid.

Dumperflaket har utvecklats i samarbete med den svenska stålindustrin med senaste metoder för materialoptimering. Resultatet blev ett extra slitstarkt stål som gör den nya modellen 600 kilo lättare än föregångaren och innebär lägre bränsleförbrukning. Bottnarna och sidorna kommer från SSAB. Svetsning, blästring, målning och montering samt anpassningar som den enskilde kunden behöver utförs på verkstadsanläggningarna i Östervåla.

Tillverkning av dumprar svarar i dag för hälften av Zetterbergs omsättning och drygt hälften av produkten säljs till Norge.

ZD4 står för "Zetterbergs dumper fjärde generationen". 1994 lanserades den tredje generationen. Den var också i framkant på marknaden. Den nya dumpern har fått tidsenligare design, lägre vikt för att öka lastförmågan och påbyggnaden ligger närmare bilens chassi.

När dumpern lanserades på Elmiamässan i fjol kom den som en fullständig överraskning och nyheterna togs emot väl.

"Vi hade inte släppt ut något om den innan mässan", förklarar Zetterbergs vd Lars Erfäldt i en exklusiv intervju för lokaltidningen Sala Allehanda.

Arton månader tog det teamet i företaget att vidareutveckla den nya dumpern. Hittills har ett 20-tal exemplar sålts. Efter lanseringen på Elmiamässan marknadsfördes den också i Norge.

För att kunna konkurrera med lågprisländer är det nödvändigt att hålla nere tillverkningskostnaderna med standardiserade arbetssätt. Därför tillverkas ZD4 efter löpandebandmodell med fyra stationer. Två robotar samt moderna datoriserade maskiner ingår i tillverkningsprocesserna. Förr kunde funktionen av produkterna kontrolleras när dumpern var färdigbyggd, nu sker kontroller på varje station. Ofta byggs de på helt nya chassin. Med Volvo och Scania samarbetar Zetterbergs med färdigbyggda bilar som ger kunden ett totalpris för hela ekipaget.

Zetterbergs tillverkar också tippflak, lastväxlare och påbyggnader på renhållningsfordon.

Efter finanskrisen 2008 genomgick Zetterbergs några affärsmässigt besvärliga år. Perioden 2009 till 2012 blev det röda siffror i bokslutet

År 2013, när företaget firade sitt 90-årsjubileum, blev det vinst igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!