Nu ska Uppsala växa västerut
Uppsalas marktillgångar för nya bostäder krymper. Inte minst de västra stadsdelarna har expanderat på senare år. Så snabbt växer staden att politiker och planerare nu sneglar på "förorterna".
- Vi hoppas på en expansion av Vänge och Järlåsa som i sin tur ökar möjligheterna för en utbyggd tågtrafik på sträckan med flera nya hållplatser, säger Vittingebon Tomas Bergström.
Tätare tågtrafik skulle med andra tillgodose båda kommunernas långsiktiga intressen och det kan leda till fler invånare även i Heby kommun.
- Vi är definitiv beroende av Uppsala för att få tyngd bakom en tågsatsning, säger Tomas Bergström (FP).
Företrädare för de styrande partierna i Heby (M, FP, S och V) och i första hand deras motsvarigheter i Uppsala kommun har samtalat om förutsättningarna för en expansion västerut.
Men det är inte okomplicerat. I dag har Heby och Morgongåva tåghållplatser. I Vittinge har man länge begärt det. Men det finns också utrymmesproblem på banan. På sikt fordras dubbelspår med hållplatser även i Järlåsa och Vänge.
Och Uppsala kommun är bekymrad över dricksvattenförsörjningen i Järlåsa som inte klarar en större expansion av samhället.
- Vi har erbjudit dem att förlänga vattenledningarna till Vittinge till Järlåsa, säger Tomas Bergström.
För Hebys del räcker det inte med att bygger bostäder.
- Vi måste få folk att flytta hit också. Den viktigaste frågan blir då att förbättra kommunikationerna. Tåg är snabbt, bekvämt och miljövänligt, säger Tomas Bergström, som själv arbetar i Uppsala.
Snart är det byggstart för 30 lägenheter vid torget i Östervåla. Busstrafiken Östervåla - Uppsala måste eventuellt utökas.
- Ja, bland annat därför att matningstrafik från andra orter, exempelvis från Tärnsjö, måste byggas ut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!