Motorcykeln är hans stora njutningsmedel
Att kliva över tröskeln in i Rune Lundins motorcykelmuseum utanför Heby är som att färdas 50 år tillbaka i tiden.
Foto: Johan Eriksson
I Rune Lundins motorcykelmuseum går det verkligen att frossa i 50-talsnostalgi.
- Det är klart att det är en nostalgitripp men även ett bevarande av en historia och kultur som är väl värd att visa upp, menar 65-årige Rune Lundin som själv älskat motorcyklar så länge han minns.
- Motorcykelintresset har verkligen genomsyrat mitt liv. Kanske inte så konstigt egentligen med tanke på att jag mer eller mindre växte upp på bensintanken på farsans motorcykel, säger han.
Pappa Sven brydde sig aldrig om att skaffa bil utan fortskaffningsmedlet på de krokiga vägarna kring Heby var alltid motorcykeln. Att åka motorcykel blev tidigt en livsstil även för sonen Rune som får något drömskt i blicken då han ska förklara varför.
- Det är ju det här med frihetskänslan, att känna alla dofter och skiftningar i temperaturer. Att åka motorcykel är en njutning medan bilåkande är ett nödvändigt ont, menar han.
I ungdomen tävlingskörde han motocross under många år innan han 1973 slutade efter en fotskada. Under femton år verkade han som ledare inom motocrossen, bland annat som ordförande i Enköpingsklubben Göta MS, innan han 1988 gjorde comeback på tävlingsbanan, då i veteranserien. Under fjorton roliga år tävlade han mot likasinnade på banor över hela Norden.
- Och vi tävlade på de cyklar vi använde som aktiva, berättar han.
Numera har han även lagt veterankarriären bakom sig men motorcyklarna släpper han aldrig. Det egna motorcykelmuseet, beläget vid barndomshemmet utanför Heby, upptar en hel del av hans tid. I museet har han samlat de motorcyklar, tillbehör och annan tidstypisk kuriosa som han under årens lopp valt att spara. Sju motorcyklar, sex veteranmopeder och ett tiotal motorcykelmotorer ingår bland annat i samlingen, där den egna favoriten bland motorcyklarna är Runes tävlingscykel, en blå skönhet av märket BSA.
Den äldsta motorcykeln i samlingen är från slutet av 20-talet medan den nyaste är från 1970. Själv hävdar Rune att engelsmännen var mästarna då det gällde att tillverka motorcyklar under de här åren.
- Japanska cyklar är däremot tabu här hos mig, säger han.
På en hylla finns ett tiotal motorer prydligt uppställda, på väggen intill en imponerande samling av motorkåpor medan övriga väggar är välfyllda med bland annat priser, pokaler och allehanda 50-talskuriosa.
- I mångas ögon är det oviktiga prylar men själv fylls jag av välbefinnande bara genom att titta på dem, säger Rune Lundin och plockar kärleksfullt ned en tidstypisk grönfärgad transistorradio i plast från slutet av 50-talet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!