Broarna ägdes tidigare av Försvarsmakten. Under kalla kriget utgjorde järnvägslinjen en strategisk mobiliseringsled. Fortifikationsverket, som nu äger dem, har inget behov av broarna längre och vill därför antingen finna en ny ägare eller riva dem.
Heby kommun har tydligt deklarerat att de inte har möjlighet att delta i finansieringen av ett bevarande av de stora stålbroarna. De två andra kommuner som berörs, Sandviken och Gävle, är däremot intresserade, och kan tänka sig att delta i en samfinansiering av framtida driftskostnader.
– Till länsstyrelsen har kommunerna lämnat beskedet att man däremot inte har möjlighet att gå in med några stora summor för renoveringsinsatser och inte har möjlighet att äga broarna, säger chefen för kulturmiljö- och folkhälsa på länsstyrelsen i Gävle, Klara Wirdby.
Det läge som råder just nu är att Fortifikationsverket är tveksamma till att bekosta en så kallad huvudinspektion av broarna (som också inkluderar dykinsatser) om det inte finns någon tydlig ny ägare.
– Men jag anser att utan mer exakta kostnadsuppgifter går det inte att finna en sådan, säger Klara Wirdby.
I detta Moment 22 står nu saken. En tidigare mera generell inspektion uppskattade en totalrenovering till mellan sju och tio miljoner kronor.
– Men måste alla ytor tas i ett sammanhang? Att Gävle och Sandviken inte vill satsa miljonbelopp på renoveringen av boarna är begripligt, det är mycket som skall samsas i den kommunala budgeten. Men Riksantikvarieämbetet har sagt att de kan bidra med pengar liksom Fortifikationsverket vid ett ägarbyte, säger Klara Wirdby.
Sista hoppet att finna en ägare står nu till Naturvårdsverket då broarna ligger i naturreservat och den sydligaste är granne med nationalparken Färnebofjärden.
Moment 22 för Dalälvsbroarna
Det är fortfarande oklart om de så kallade Dalälvsbroarna på den nedlagda järnvägslinjen Runhällen-Gysinge-Gävle kommer att bevaras eller rivas.
Foto: Hans Lundgren
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!