Frågan avsåg linje 844 till Uppsala, men Upplands Lokaltrafiks (UL) chef Johan Wadman uppgav i sitt svar att problemet, enligt uppgifter som når UL: s kundtjänst, förekommer på många linjer.
– Det är inte tillåtet att förarna talar i mobiltelefon under färd. För att det skall kunna beivras är det nödvändigt att vi får veta tidpunkt, linje och riktning på bussen. Vi kan inte identifiera föraren, men vi kan överlämna informationen till Nobina, som är vår utförare, och som med ledning av informationen kan vidta lämpliga åtgärder, sade Johan Wadman.
Mötet var inte välbesökt och särskilt saknades de yngre. Det kan tolkas som ett uttryck för att resenärerna på det stora hela är nöjda.
Men de som kom framförde en hel del synpunkter. Till exempel fungerar inte det nya enhetliga biljettsystemet fullt ut. Kort nollställs, och två personer kan inte åka på ett så kallat 10-kort, såvida inte innehavaren satt in en särskild ”reskassa” på det, men då blir resan något dyrare än med vanliga 10-kortet.
Johan Wadman medgav att det förekommer vissa tekniska problem. Systemet har potential och kommer exempelvis att kunna erbjuda resenärerna möjligheten att ladda sina kort på nätet och de slipper alltså uppsöka ett försäljningsombud.
– Varför är förbindelserna med Tierp så dåliga, undrade samma dam som uttryckte farhågor om vissa chaufförers trafiksäkerhetsvett.
– Det har alltid varit så. Östervålaborna reser inte så mycket norrut, det är Uppsala som gäller, sade en av UL:s tjänstemän.
Men Johan Wadman förtydligade:
– Förr kunde enskilda kommuner bromsa utvecklingen på vissa linjer. Nu har vi ansvaret och kan lyfta blicken.
Både Östervåla och Harbo samhällen utvecklas och nya bostäder byggs. UL: s livliga busstrafik på Uppsala är helt avgörande för att de båda orterna skall kunna fortsätta att expandera. Under dagtid förekommer halvtimmestrafik, på morgnarna kompletterade med två expressbussar. Kvällar och helger erbjuds entimmestrafik. De nya bussarna är bekväma.
Avsikten med medborgarsamtalet i Missionskyrkan i Östervåla var att utvärdera dagens trafik och diskutera möjligheter till förbättringar både på kort och lång sikt. Under UL: s bolagstid förekom inte sådana möten, men numera är UL en del av landstinget kollektivtrafikförvaltning.