Mitträcken oroar Tärnsjöbor
Invånarna i byn Kerstinbo utanför Tärnsjö är bekymrade. Vägverket bygger just nu mittvajerräcken på förbipasserande väg 56 och byborna frågar sig hur säkert det blir att åka cykel eller moped till och från Tärnsjö i framtiden.
Vid ett bymöte diskuterade Kerstinboborna problemet med de nya mitträckena på väg 56.
Foto: Hans Lundgren
Nu är många av byinvånarna i Kerstinbo, som innefattar ett 25-tal hushåll, oroliga för hur det ska gå att ta sig fram med cykel och moped till och från Tärnsjö då räckena kommer på plats. På måndagseftermiddagen hölls det bymöte hemma hos familjen Grapenfeldt dit ett tjugotal Kerstinbobor i alla åldrar hade samlats för att diskutera saken.
- De flesta av barnen i Kerstinbo har kompisar i Tärnsjö som man åker till. Räckena gör ju att utrymmet för cyklar och mopeder begränsas och som förälder blir man ju orolig, sade Peter Grapenfeldt som själv har tre tonårsbarn.
17-årige Johan Hyttstrand är inte sugen på att i framtiden trängas med långtradare mellan mitt- och sidoräcket på 56:an.
- Redan nu känns det ibland som att man ska sugas med då långtradare kör om, sade han.
En del vuxna cyklar också till jobbet eller till busshållplatsen i Tärnsjö eftersom de allmänna kommunikationerna är klena.
- Vissa bybor blir helt isolerade om det krävs bil för att ta sig från Kerstinbo, säger Hege Ledin, en annan deltagare på mötet.
Alla var överens om att en cykelbana skulle lösa problemet. Det finns vissa alternativvägar så det skulle i så fall räcka med cykelbana de tre kilometrarna mellan Torbacka och Skärsjö.
Enligt Lars Bengtsson, projektledare på Vägverket, finns det inte några planer på att bygga en cykelbana. Han berättar att det kommer att finnas en vägren på 75 centimeter för cyklister och mopedister att hålla sig på plus att sidoräcket kommer att hamna 75 centimeter från vägkanten.
- Det gjordes en förstudie om behovet av cykelbana innan byggnationen och det bestämdes då att ingen sådan skulle anläggas, säger han.
Besked som inte lugnar Kerstinboborna speciellt mycket.
- Jag vet inte om någon förälder skulle vara nöjd med att få höra att ens barn hade 75 centimeter att vingla på där det susar förbi långtradare i hög fart och man frågar sig hur förstudien gick till. Vi kommer att driva frågan vidare framöver, säger Peter Grapenfeldt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!