Missionskyrkan firar 150 år i Östervåla

En dag omkring år 1850 kom bokkolportören och predikanten Oscar Ahnfelt till snickaren Erik Erssons lilla stuga Ingeborgbo i Östervåla och började spela och sjunga. Då startade missionskyrkan – och dess starka ställning.

Missionsförsamlingen i Våla 150 år.

Missionsförsamlingen i Våla 150 år.

Foto: Hans Lundgren

Heby2010-11-08 11:45

Nyevangelismen som Ahnfelt gav uttryck för, fjärran statskyrkans och pietismens straffande budskap, blev livsavgörande för Ersson och starten på missionskyrkans starka ställning i bygden.

Även om medlemsantalet sjunkit från toppåren på 1920-talet har missionsförsamlingen en stark ställning och påverkar märkbart samhällets liv. När man nyligen firade 150 år kom 250 gäster – den yngste ett år och den äldste 98 år.

Första kyrkan togs i bruk år 1862, den nuvarande i sten byggdes 1878. I parken står den lilla Ingeborgbostugan. Inskriptionen i en sten minner också om det sällsamma mötet mellan Oscar Ahnfelt och Erik Ersson, den senare för övrigt farfars far till den bekante sångaren Arthur Eriksson.

Vad skulle dessa pionjärer säga om dagens sekulariserade Sverige?
–  Församlingen i Östervåla växte mycket snabbt. De skulle naturligtvis sakna den religiösa nybyggarandan. Men i Östervåla är vi fortfarande en stor församling, säger pensionerade pastorn Rune Berglund.
– Troligen skulle de också bli förvånade över att så många barn och ungdomar deltar och över gudstjänsternas mångfald av medverkande, säger Berith Johansson.

– Orsaken till att medlemsantalet minskat har att göra med landsbygdens förvandling. På den tiden fanns det åtta tio personer i varje gård och stuga, säger pensionerade lantbrukaren Arne Östervall.
Och fritidsutbudet var påvert. Frikyrkan stod också för underhållning på den tiden. Alkoholbruket skapade lidande och misär. Statskyrkan erbjöd ingen förlåtelse. Väckelserörelsen som följde på nyevangelismen gjorde människor synliga och erbjöd förlåtelse, befrielse och hopp. Det var en enorm kraft.

Arne Östervall säger att han tycker sig ha märkt ett ökat intresse för kyrkan under det senaste decenniet.
– Kulturpersonligheter, det ene efter den andre, träder fram med sin gudstro.
I Östervåla kom också statskyrkliga präster Lars Paul Esbjörn, G. Samelius och Johannes Dillner att engagera sig för väckelsen. Till och med byggmästaren för ombyggnaden av Östervåla kyrka Jakob Norin från Norrala anslöt sig.
– Senare beskrev bland andra Tage Erlander hur väckelserörelsen hjälpte människor att se sitt eget värde, säger Rune Berglund.

Än i dag påverkar missionskyrkan i Östervåla kommunpolitik, föreningsliv och inte minst dådkraften som har varit och är så närvarande i just Östervåla.
– I framtiden ser vi en mera praktiskt öppen och socialt engagerad kyrka som hjälper till att fixa saker, ge barnen mellanmål till exempel, säger Berith Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om