Minskat farligt gods krävs
Dygnets fyrtio farligaste godstransporter bör försvinna från riksväg 67. Det säger miljö- och byggnämndens ordförande Ola Birgersson (c). Kravet väcktes redan förra vintern sedan en rad trafikolyckor med vältande långtradare hade inträffat på den olycksdrabbade vägen. Sedan dess har dock ingenting gjorts från kommunens sida.
Vägen från E4:an vid Norrköping mot Kungsör, Västerås och Sala och vidare upp mot Gävle är en tungt trafikerad led som i transportbranschen kallas för "räta linjen". En stor mängd kemikalier transporteras den här vägen sedan vägtransporter av farligt gods genom Stockholm förbjöds för några år sedan.
Riksväg 67 norrut från Heby är ledens känsligaste del. Vägen är smal och kurvig och går rakt över en av Sveriges största vattentäkter.
- En svår utsläppsolycka kan fördärva vattentäkten för all framtid. Det är inte realistiskt att omdirigera all tung trafik till andra vägar, men däremot de fyrtio farligaste transporterna varje dygn, menar Ola Birgersson.
Markering mot Vägverket
I början av 2005 kallade kommunens miljö- och byggförvaltning till ett möte med polisen och räddningstjänsten för diskutera om det var möjligt att omdirigera den miljöfarliga godstrafiken. Förvaltningschefen skulle författa en skrivelse till länsstyrelsen och Vägverket, men därav blev intet. I dag har han slutat sin tjänst.
Räddningstjänstens chef Bo Söderlund tycker att det borde göras.
— Jag tror att det är svårt att få transportörerna att byta vägsträcka. De vill tjäna tid och väljer den snabbaste vägen. Ett alternativ för dem vore att åka över Uppsala mot Gävle. Det är bra om Heby kommun gör en markering mot Vägverket, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!