Medborgarkontor ger rådgivning
Den åttonde januari i år öppnades medborgarkontor i Heby och Östervåla. Enligt Katarina Welin, administrativ chef i Heby kommun, kommer de att i framtiden ha en närmast unik ställning.
- Det har tagit lite tid att få i ordning allting och vi är inte helt färdiga än, men det finns personal på plats varje dag mellan 9 och 15, säger Katarina Welin.
I Heby finns man vid kommunkontorets kundmottagning och i Östervåla i gamla polishuset. Där kan man få hjälp med konsumentrådgivning, vilka blanketter som ska fyllas i till försäkringskassan och mycket annat.
- Om det inte går att ge några direkta svar så ska man i alla fall kunna bli lotsad vidare.
Man ska även kunna få hjälp med enklare polisiära ärenden.
Men i framtiden är det meningen att medborgarkontoren ska få en ännu viktigare roll än de har i dag.
- I dag har vi en lightmodell. Men på sikt vill vi ha ett avtal om samtjänst, där vi kan utföra mer omfattande uppgifter åt olika myndigheter.
Det är en ovanlig modell som i dag används med framgång i Ånge. Enligt Katarina Welin är det nödvändigt att en liten kommun som Heby kan erbjuda medborgarna bra service, trots att inte alla stora myndigheter finns representerade.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!