Markägare vill ha lokalväg mellan Heby och Sala
Lokala markägare vill att Vägverket bygger en lokalväg vid sidan av riksväg 67 mellan Heby och Sala. Riksvägen skall enligt en förstudie förses med mitträcken någon gång före år 2015.
Därför behövs en väg för bland annat långsamma jordbruksfordon när riksvägen i framtiden förses med mitträcken, är argumentet.
— Frågan om lokalvägar och gång- och cykelvägar brukar komma upp när vi informerat om planer på mitträcken, säger planerare Magnus Axelsson på Vägverkets regionkontor i Eskilstuna.
— Men faktum är att traktorer och andra långsamma fordon kommer att kunna trafikera den här sträckan på riksvägen även sedan mitträckena kommit på plats.
Parallellväg omöjligt
Att bygga en parallellväg är omöjligt av ekonomiska skäl, anser Magnus Axelsson.
— Den kostar betydligt mer än 2 500 kronor per meter. Det är hela tiden konkurrens mellan regionerna om de medel som anslagits till den innevarande nationella planen åren 2004-2015. Billigaste och mest effektiva åtgärderna är de som är möjliga att realisera.
Magnus Axelsson pekar på att också i jordbrukslänet Skåne, där betydligt större volymer än i Västmanlands län fraktas på vägarna, fanns det oro för att traktorerna skulle bli proppar i trafiken.
— Men de långsamma fordonen kan köras om på vissa sträckor. Dessutom bygger vi genomsläpp i vajern och vändfickor i vägrenen så att långsamma fordon vid behov skall kunna korsa vägen.
Vajer i vägbanan
I förstudien finns ytterligare två sträckor som skall förses med vajer i vägbanan, eller så kallade mitträcken, nämligen riksväg 67 Sala-Västerås och 67:an från Tärnsjö norrut mot länsgränsen med Gästrikland.
— Mest trafik är det mellan Sala och Västerås. På sträckan Sala-Heby kör cirka 7 000 fordon per dygn i genomsnitt. På riksvägen norr om Tärnsjö överstiger antalet fordon 4 000 per dygn som är nedre gränsen för mitträcken, säger Magnus Axelsson.
Folkpartiet i Sala föreslog för en tid sedan i en motion att Sala och Heby kommuner tillsammans med Vägverket delar på kostnaderna för att bygga en gång- och cykelväg mellan de två tätorterna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!