Man passade också på att hämta ut andelsbevisen. Privatpersoner och företag i bygden köpte nämligen 1 000 andelar för att hjälpa till med etableringen. Den ekonomiska föreningen, som står bakom macksatsningen, fick på det sättet in en miljon kronor.
– Det kunde vi inte tro när vi startade, sade initiativtagaren till den folkliga mackresningen, Kjell-Arne Rönnberg.
Kortläsaren till automatpumparna installerades vid 9-tiden på fredagsmorgonen.
– Det kom en bilist vid 12-tiden som nästan hade slut på bensin och han var faktiskt den första som tankade. Han hade inte klarat sig särskilt mycket längre, berättar Sven-Olof Ifongård, en av mackaktivisterna.
Arbetet på att få en ny mack började i princip den 17 januari i år, då Statoil meddelade att man skulle lägga ner sin station i samhället i mitten på mars. Inledningsvis fick Sockenrådet, och senare mackens ekonomiska förening, stöd av bland andra Heby kommun. Därför hade tidigare kommunalrådet Carina Schön (S) kallats att invigningstala och klippa det blågula bandet. Därpå körde Gunnar Axelsson fram sin Chevrolet 3100 Pickup för att officiellt premiärtanka. Sedan följde fler efter – dunktankare, bilister och snöskoterförare.