Många om och men kring pendeltågslinje

Pendeltågstrafik mellan Sala och Uppsala kan byggas ut i tre steg, det föreslås i en förstudie som Upplands Lokaltrafik (UL). Ny trafik på sträckan kan tidigast bli aktuell 2011, men projektet kringgärdas av sällsynt många om och men.

Heby2008-01-28 19:32
Den som lever i föresvävningen att det bara är att köpa in några tågset och börja köra, får tänka om. Trafiken på Dalabanan, med Uppsala som ostligaste förbindelsepunkt, är beroende av trafiken på sträckor runt om. Förändringar kräver samarbete över kommun-, läns-, och regiongränser. Erik Weiman (m), ordförande i landstingsstyrelsen, drömmer om ett "Ackiståg" ända till Katrineholm. Så visst krävs det samarbete kring kollektivtrafik.
- Förstudien visar på en rad frågor som landstinget och berörda kommuner behöver diskutera, säger Erik Weiman (m).

Vad talar då för pendeltågstrafik mellan Sala och Uppsala?
- Pendling på järnväg är miljövänligare än att frakta personer på buss, det finns plats att bygga nya pendlingsstationer utmed sträckan och det finns lockande samarbetsmöjligheter med SJ som har hög lönsamhet på längre sträckor.
Förstudien föreslår att tågtrafiken byggs upp i tre steg:

  • Första frågan att lösa är hur trafiken ska se ut, och finansieras, fram till 2011. Enligt förslaget ska samarbeten utvecklas med Mälartrafik AB och SJ.
  • Andra steget i processen handlar om att undersöka möjligheterna till stationsutbyggnad i Vänge, Järlåsa och Vittinge.
  • Sista steget tar sikte på att skapa 30-minuterstrafik på sträckan Uppsala-Sala, men för det krävs dubbelspårsträckor och höjd hastighet på en delsträcka. Går den planen i lås kan dagens busstrafik göras om till matartrafik till stationerna.
    Mycket i projektet är än så länge osäkert och oklart. En sak är säker tåg kommer även i framtiden att behövas på Dalabanan. Att slopa persontrafiken mellan Sala och Uppsala skulle direkt kräva sex extra länsbussar under rusningstid.

    Källa: Förstudie om förutsättningar för Pendeltågstrafik Uppsala-Heby-Sala

    Uven-trafiken knyter ihop Sala och Uppsala

    Det är den så kallade Uven-trafiken som i dag trafikerar Uppsala och Sala (Uven står för initialerna till städerna Uppsala, Västerås, Eskilstuna och Norrköping). Trafiken stöds av ett avtal mellan Mälartrafik AB, Mälab, och SJ. Den statliga myndigheten Rikstrafiken delfinansierar trafiken fram till 30 juni 2009. Landstinget i Uppsala län bidrar årligen med 4 miljoner kronor till Uven-trafiken.
    Tågen som trafikerar sträckan Uppsala-Norrköping stannar i dag i Heby och Morgongåva. De går en gång i timmen under rusningstrafik och med två timmars mellanrum övrig tid.
    Det tar ungefär dubbelt så lång tid att åka buss mellan Uppsala och Sala, jämfört med tåg. Enligt tidtabellen tar det 42 minuter med SJ och en timme och 20 minuter med länsbuss.
    Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!