Lok och vagnar ska locka till Tärnsjö
Projektet Tåg i Tärnsjö börjar ta form. Lok och vagnar är köpta men ännu inte betalade av eldsjälarna Jakob Martinell och Kenneth Eriksson i Tärnsjö. Nu hänger allt på de lokala företagens och ortsbornas engagemang.
Tåghistoria
För att inspirera ortsborna visade han ett bildspel om lokal tåghistoria, interiörer från de köpta tågsetet och tabeller med ekonomiska förutsättningar inför en närmast förstummad åhörarskara.
Tanken är att ett gammalt ånglok, en restaurangvagn och två logivagnar ska bli en turistattraktion på stationen i Tärnsjö. Det ska kunna fungera både som kaféservering, pub, konferensanläggning och vandrarhem.
Attraktionen kommer att gå på mellan 600 000 kronor och 700 000 kronor. Loket är byggt 1917 och står som en dubblett vid tågmuseet i Grängesberg. Vagnarna har tillhört en golfbana i Örkeljunga. Sammanlagt kostar setet 200 000 kronor. Transporten till Heby går på i runda tal 300 000 kronor och sedan tillkommer 100 000 kronor för ombyggnad och renovering av vagnarna.
- Ambitionen är att interiörer ska vara så mycket original och så tidstrogna som möjligt, men inom rimliga gränser, sade Jakob Martinell.
Nedgångna
Tillkommande och ännu okända kostnader gäller räls och slipers, el, vatten och avlopp, inredningsdetaljer och arvode till en projektledare.
Vagnarna är från 1930-talet och tidigt 1950-tal. Av bilderna att döma är de rätt nedgångna. De två logivagnarna är helt tomma på innehåll, men restaurangvagnen från tidigt 1950-tal har det mesta av inredningen intakt.
— Tanken är ett en entreprenör ska sköta servering och vandrarhem. Vi har redan intressenter där också, sade Jakob Martinell.
Han uppmanade åhörarna att teckna sig för andelar i projektet. Vanliga bidrag låg mellan 500 och 1 500 kronor. Arbetsgruppen hade redan fått in över 50 sådan bidragsgivare. Företag som Sala Sparbank, Mellanskog och Länsförsäkringar nämndes också som tänkbara sponsorer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!