Livsfarligt problem tillbaka

Sedan årsskiftet stannar Tågkompaniet två turer i vardera riktningen i Morgongåva, två på morgnarna och två kvällarna.

Foto: Hans Lundgren/arkiv

Heby2015-03-19 09:02

Men många ställer sig på fel plattform och problemet med att resenärer springer under bommarna har därför återkommit.

Tillsammans med Upptågets 15 dagliga turer har Morgongåva (och Heby) numera mycket bra allmänna förbindelser med Sala och Uppsala/Stockholm, eftersom det också går ett stort antal bussar på sträckan. Tillkomsten av Tågkompaniet ger viktiga avgångar för arbetspendlare till Uppsala och Arlanda.

När Upptåget startade trafiken i nuvarande omfattning år 2012 hamnade resenärer ofta på fel perrong och efter en tid förlades alla på- och avstigningar i Morgongåva till perrong 2. Då upphörde med ens springet under bommarna för att hinna till rätt perrong och komma med tåget.

Problemet har nu återkommit, även om det är i mindre omfattning. Tågkompaniet knyter ihop Morgongåva (och Heby) med bland annat Gävle-Falun/Borlänge och Uppsala-Arlanda. Tågen stannar i Gåvan vid fyra tillfällen varje vardag. Men på perrong 1, medan resenärerna i regel väntar på perrong 2 för att man blivit vana vid det. Eftersom det inte finns under- eller övergångar på spårområdet återstår att byta perrong genom att krypa under de nedfällda bommarna.

– Jag har inte nåtts av den här informationen tidigare, uppger Tågkompaniets säkerhetschef Gunnar Frisk.

Han tror att det kan finnas orsaker till varför Trafikverket anmodat bolaget att stanna vid spår 1.

– Sannolikt är det ett så kallat rakspår som kan ge tidsmässiga fördelar vid stopp och start. Var man stannar på en hållplats kan även ha betydelse för tidsåtgången på andra ställen utmed banan. Jag skall underrätta mig närmare om sakförhållandena med Trafikverket, säger Gunnar Frisk.

Våren 2013 uppmärksammades den farliga passeringen över spåren då övergången var stängd för inkommande eller mötande tåg. Särskilt farliga situationer uppstod då Dalapilen samtidigt passerade genom samhället i hög fart.

På hållplatsen i Morgongåva finns ljustavlor med tåginformation på båda perrongerna, numera även högtalare så att trafikledningen på distans kan informera resenärerna om var de enskilda tågen stannar. Utrop nämndes våren 2013 som en åtgärd för att öka säkerheten i Morgongåva, men enligt uppgift från resenärer som UNT talat med sker inte det.

018-478 1358

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!