Liten chans till tågstopp i Vittinge

Chansen att Vittinge samhälle får tågstopp när Dalabanan Mellan Uppsala och Mora byggts ut förefaller inte vara så stor. Banverket anser att orten är väl liten och att det är viktigare att minska restiden än bygga fler hållplatser.

Foto: Hans Lundgren

Heby2010-01-28 17:44
Målsättningen är att restiden skall kortas med fem till åtta minuter enbart mellan Uppsala och Sala.
- Varje stopp tar flera minuter. Vi måste i våra beräkningar ta hänsyn till alla resenärers behov. Sträckan Uppsala-Borlänge skall ta högst två timmar. Och vi vill att fler tåg skall få plats, säger Banverkets projektledare Helena Nurmiranta.
På torsdagen presenterade hon en förstudieför nya Dalabanan i Uppsala. I maj skall två eller tre utvecklingsalternativ skickas på remiss till berörda myndigheter och organisationer. I oktober skall Banverkets styrelse ta ställning till materialet.

Vittingebon Kurt R Lindgren som för fyra år sedan gjorde en egen utredning av resandeunderlaget fann då att ett 50-tal Vittingebor skulle använda tåget om det stannade i orten.
- Vi ber egentligen bara om ett stopp på morgonen och ett på kvällen när behovet är som störst för arbetspendlare och studeranden, säger han.
Dalbanans utveckling är indelad i två etapper, förutom Uppsala-Sala också Sala-Borlänge-Mora. Att räta kurvor, göra nya linjedragningar och bygga fler mötesspår på hela sträckan beräknas kosta 1,6 miljarder kronor i dagsläget. Hittills är styvt hälften av beloppet, eller 810 miljoner, finansierade.

En målsättning är att Uppsala-Sala skall kunna trafikeras av ett tåg i timmen i båda riktningarna mellan klockan 06 och 22. I dag går tågen varje timme endast på morgonen och på eftermiddagen.
"Upphottningen" av Dalabanan skall vara klar före utgången av år 2017. Redan till 2012 kommer en del åtgärder vara klara, bland annat en ny signalteknik som "packa tågen" bättre.
På onsdag kväll i nästa vecka inbjuder Banverket allmänheten till samtal om framtidens Dalabanan, mötet äger rum i Heby Folkets hus.
I Järlåsa och Vänge finns dubbelspår, och enligt Helena Nurmiranta borde något eventuellt ytterligare tågstopp mellan Morgongåva och Uppsala vara i den största orten Vänge.

Men UL:s Upptåget stannar på många små orter mellan Uppsala och Gävle, något som utvecklar den norra länsdelen.
Helena Nurmiranta säger att Banverkets uppgift är att skapa förutsättningar för fler tåg och snabbare trafik.
- Men vi får väl titta på kommunernas exploateringsplaner för samhällena mellan Uppsala och Heby, säger Helena Nurmiranta.
Hur många tåg som sedan kommer att trafikera sträckan avgörs av huvudmannen och utföraren av trafiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om