Lennart kan missa cancerkontroll – när post inte kommer

Efter att ha opererat bort en tumör går Lennart Nilsson på årliga cancerkontroller. Men nu är han rädd att missa sjukhusbesök när posten ofta är försenad eller inte kommer alls.

"Vi får post på fel dag, reklam saknas och vi har till och med fått andras post. Det har blivit sämre efter de började med utdelning varannan dag", säger 76-årige Lennart Nilsson utanför Östervåla.

"Vi får post på fel dag, reklam saknas och vi har till och med fått andras post. Det har blivit sämre efter de började med utdelning varannan dag", säger 76-årige Lennart Nilsson utanför Östervåla.

Foto: Simon Larsson

Heby2022-12-10 05:00

Försenad post, reklam som inte kommer samt andras post i brevlådan. Det har varit vardag under hösten för paret Lennart och Ann-Marie Nilsson i Staffansbo utanför Östervåla.

Trots att de har hört av sig till Postnord flera gånger har det inte skett någon förbättring, menar de. För 76-årige Lennart, som för två år sedan opererade bort ena njuren på grund av en cancertumör, innebär det hela stor oro.

– Jag har frågat om man kan få kallelser digitalt på 1177 i stället. Jag vill gärna inte missa en kallelse eller besök. Kommer jag sent eller missar ett besök får jag ändå betala för det och så får jag en ny senare tid.

undefined
2020 drabbades Lennart Nilsson av en cancertumör. Den upptäcktes av en slump när han röntgades för en annan åkomma. Som tur var kunde kirurgerna opereras bort tumören utan komplikationer.

Lennart mår i dag bra. Men han går på årliga kontroller för att se att cancern inte spridit sig. Nästa kontroll är nu i februari.

Hittills har han inte missat några kallelser på grund av posten. Men när UNT besöker paret under tisdagen har de inte fått reklam på två veckor.

– Det började efter postens varannandagsutdelning och efter att de lade ned kontoret här i samhället. Nu sitter brevbärarna och åker i över en timme och fyrtio minuter från Uppsala och ändå får vi knappt någon post, säger Lennart Nilsson.

undefined
Enligt Lennart Nilsson fungerade posten bättre innan varannandagsutdelningen. "Innan var det bara någon enstaka fredag som det inte kom någon post, men annars har det fungerat väldigt bra", säger han.

Efter den oregelbundna postutdelningen har Lennart valt att få så många fakturor han kan digitalt. Han undviker även att beställa saker via Postnord.

– Det finns DHL och Schenker på kiosken i samhället. Jag väljer dem eller Early Bird om det går. Det har fungerat mycket bättre och då får man sakerna i tid.

undefined
"Det har blivit betydligt sämre, särskilt efter hösten. Man har struntat i att dela ut reklam helt. De struntar också att dela ut den lokala tidningen Nordvästran vilka företagare här betalar för", säger Lennart Nilsson.

Även andra Östervålabor har hört av sig till UNT om postproblemen. Bland annat uppger Yvonne Moberg som bor på Ol-Jansområdet att den uteblivna reklamen, som ska komma på måndagar, gjort att äldre missat rabatter på Hemköp.

Bosse Ring, i Bjurvalla, beställde i oktober flera adventskalendrar från Svenska Spel. De anlände först nu i veckan över en månad för sent.

– Jag beställde till mig, min dotter och min dotterdotter. De skulle komma innan första advent. Nu häromdagen fick jag de första tre. Men de andra har jag inte fått ännu, det är väl för mycket att hoppas på att de ska komma.

undefined
Enligt Bosse Ring i Bjurvalla utanför Östervåla har även flera äldre inte fått det församlingsblad med tider för predikan, julotta, grötlunch och den årliga trettondagskonserten. Den skickas ut av Östervåla församling.

Camilla Törnkvist är distributionsområdeschef på Postnord i Uppsala. Enligt henne har bolaget haft problem den senaste tiden med sjukdom samt förseningar som påverkat postutdelningen i Östervåla.

När Postnord i februari stängde postkontoret valde alla utom en av totalt fem brevbärare att sluta.

Efter det har de behövt träna upp totalt tolv nya brevbärare som kan köra i Östervåla, då fler brevbärare valde att sluta efter sommaren.

undefined
"Det är jätteviktigt att kunder hör av sig om något blivit fel. Vi jobbar med kundservicen dagligen där vi försöker svara så bra vi kan på kundernas frågor", säger Camilla Törnkvist på Postnord.

Camilla Törnkvist kan inte svara på enstaka fall där post försvunnit eller kommit fel. Dock ska tidningar, reklam och annan post senast komma nästkommande utlämningsdag om den är försenad.

Hon betonar att de som inte får sin post måste höra av sig till deras kundservice för att de ska kunna utreda vad som hänt.

Om paket försvinner måste kunder reklamera till det företag de beställt av, så att de i sin tur kan reklamera till Postnord.

– Det är tråkigt att höra att kunderna inte fått sin post och jag beklagar om de inte är nöjda. Men vi har som sagt flera nya medarbetare som anställts och ovana medarbetare har fått hoppa in när vi har sjukdom. De måste få möjlighet att lära sig de här nya slingorna, men det kan så klart under tiden påverka att det blir förseningar. Men vi är medvetna om det och att vi har flera kundsynpunkter i området, säger Camilla Törnkvist.

Postnord – klagomål

Under 2022 har Postnord fått in totalt 438 klagomål till sina brevbärarkontor i Uppsala län.

Dessa utgörs främst av klagomål om felutdelade brev, försenad post och saknade paket. Men även övriga synpunkter ingår. Det kan vara både positiva och negativa synpunkter.

Januari: 37

Februari: 42

Mars: 52

April: 34

Maj: 43

Juni: 35

Juli: 29

Augusti: 63

September: 51

Oktober: 52

Totalt: 438 klagomål.

Källa: PTS, Post- och Telestyrelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!