Sedan Apotek Hjärtat tog över apoteket i Östervåla har servicen försämrats. Det nya datasystemet har lidit av en mängd barnsjukdomar. Systemet är långsamt och lageruppgifterna stämmer inte alltid. Detta gör att kunderna ofta får vänta länge på sin medicin. Dessutom har apotekschefen fått delvis nya arbetsuppgifter och kan inte hjälpa till i butiken lika mycket som tidigare, vilket lett till en högre arbetsbelastning för övrig personal.
– Vi plockar ut samma medicin som förut, vi blir hjälpta av samma fantastiska personal som förut – det är de nya ägarna som är problemet, säger Lasse Jerndahl.
Hans fru Marita Jerndahl driver ett familjehem och därför hämtar han hem mediciner från apoteket en gång i veckan. Sedan apoteket blev privatägt i februari förra året har paret fått lära sig att det gäller att ha en buffert med mediciner hemma.
– Förut tog det ett par minuter att hämta ut recept. Nu tar det åtminstone trettio minuter, och ibland får man vända hem och komma tillbaka dagen efter.
Datorstrulet har blivit ett stående skämt bland kunderna, ”tror du vi får ut någon medicin i dag eller ska vi återkomma i morgon?”, berättar Lasse Jerndahl.
– Man ska inte behöva vänta i över en månad på en injektion. I längden blir det samhällsfarligt om exempelvis psykiskt sjuka inte får sina sprutor när de ska, säger Ingegerd Larsson. Hon jobbar som distriktssköterska på vårdcentralen och möter dagligen upprörda patienter.
– En patient hade till och med av misstag fått ut medicin från ett gammalt recept, säger Ingegerd Larsson.
Farmaceuterna Mona Petersson och Inger Holmgren vittnar om att arbetet blivit tyngre.
– Vissa dagar känns det som om man inte orkar mer. Man känner sig maktlös när datorn inte funkar, säger Mona Petersson.
Har ni fått tillräcklig utbildning för att arbeta med det här nya datasystemet?
– Egentligen inte. Vi hade nämligen problem med datorerna även under utbildningen, säger Mona Petersson. Men först och främst är det datasystemets tröghet som är orsaken till våra problem. Och om systemet låser sig kan vi ju inte göra någonting.
Apotek Hjärtats presschef Charlotte af Klercker menar att ledningen uppmärksammat problemet och att resurser kommer att tillföras.
– Jag vet inte i dagsläget exakt vilka resurser det rör sig om, men vi jobbar på en lösning. Vi har också upprättat en plan för hur vi ska åtgärda personalbristen i Östervåla.