UNT har rapporterat om nioårige Neo som fick läkarintyg från en specialistläkare som menade att det var "ohållbart" för honom att åka skolbuss på grund av hans NPF-diagnoser. Men trots det nekade kommunen honom taxi. Nu förklarar de varför ett läkarintyg inte alltid räcker.
— Jag kan inte uttala mig om enskilda fall på grund av sekretess. Men när vi tar ett sådant här beslut gör vi en samlad bedömning av läget. Då tar vi in vårdnadshavarens bild, skolans bild, eventuella läkarintyg, ekonomi och de skolskjutslösningar som finns tillgängliga, sedan tar vi ett beslut utifrån det. Sedan har jag all respekt för att det här rör upp känslor då vårdnadshavare såklart vill ha en så bra lösning som möjligt för sina barn, säger Dan Bergqvist, förvaltningschef på utbildningsförvaltningen i Heby kommun.
Enligt skollagen har ni ett ansvar att ordna skolskjuts, bland annat med "hänsyn till elevens eventuella funktionsnedsättning", hur ser du på det?
— Det stämmer, men det specificerar inte vilken typ av fordon. Där kan taxi vara ett alternativ, men vi jobbar ständigt med att hitta lösningar som är så bra som möjligt för barnet och för helheten. Men det är inget barn som per automatik får åka taxi. Om man tittar på våra särskoleelever till exempel så är det bara 3 av 20 elever som har taxi, säger Dan Bergqvist.
När kan en taxi ändå bli aktuell?
— Det kan vara när en elev helt enkelt inte klarar av att vara med många andra barn, om de bor så pass otillgängligt att det inte finns någon annan lösning, eller vid växelvis boende.
Men ett läkarintyg som säger att en elev inte klarar av att vara med många andra barn räcker alltså inte?
— Den som tar beslutet, även i de fallen det finns ett läkarintyg, sammanställer en samlad bild som jag var inne på förut. Där väger ett läkarintyg såklart tungt. Men alla bitar måste räknas in och det går väldigt sällan att ta ett sådant beslut enbart baserat på ett läkarintyg.
Som UNT tidigare har rapporterat om betalar Heby kommun betydligt mer än nödvändigt för samhällsbetalda resor. Barn- och utbildningsförvaltningen ser därför nu övermöjligheterna att ta över skolskjutsen i egen regi för att sänka kostnaderna.
— Vi ska försöka göra resorna så kostnadseffektiva som möjligt och just taxitransporterna är höga. Så vi tittar över och letar efter andra möjligheter framåt.